Svenskt Tenn – risktagande i designprocesser

Svenskt Tenn är firman som etablerade sig internationellt redan från starten. 1925 vann man Grand Prix i Paris och grundaren Estrid Ericsson inledde så småningom ett långvarigt samarbete med Josef Frank som var en internationellt erkänd arkitekt och formgivare från Wien. Maria Veerasamy, VD för Svenskt Tenn, berättar att samarbetet växte fram i äkta pionjäranda och företaget tog risker med sitt nytänkande formspråk och sina investeringar för tillväxt. Det unika med produktionen menar Svenskt Tenn är den ovanligt starka föreningen mellan formgivarens och hantverkarens yrke. I detta möte mellan design och hantverk ligger firmans konstnärliga grundvärdering och affärsplan - möbler och produkter skapade för att hålla för generationer framåt. Produktutvecklingen får ta tid och är därmed kostsam. Risktagandet i designprocessen har genom åren gett firman dess signum och gjort att den har blivit välkänd över världen för sina produkter. Kollektionerna är långlivade. Det finns produkter i sortimentet som designades redan på 20-talet och som fortfarande finns till försäljning.

Att vara pionjär är ett risktagande

"Att vara en banbrytande pionjär är ett risktagande. Det måste erkännas med immaterialrätten", säger Maria Veerasamy, VD för Svenskt Tenn." När vi blir kopierade så är det mycket beklagligt. Vi förvaltar vårt arv väl. Vi tillåter oss inte att ändra i material, produktionsmetoder och skisser för våra äldre kollektioner. Vi förhåller oss med exakthet till Josef Franks instruktioner och ritningar. Det handlar om trovärdighet mot våra formgivare och våra kunder. Vi vill säkerställa en produktion i Sverige så långt det är möjligt. Vi arbetar med närproduktion för att uppnå den särskilda kvalitet som uppstår i mötet mellan designers och hantverkare", förklarar Maria.

Renommésnyltning

Okunskapen om varumärkesskydd är stor. "Det finns de som till exempel köper tyger av oss och syr upp egna kollektioner och namnger produkterna med Svenskt Tenn. Då sker det ofta småskaligt. Med dem för vi en vänlig diskussion, då det handlar om upplysning och information. Sedan finns det de som medvetet kopierar och tillverkar produkter på ett massproducerat sätt och utifrån andra förutsättningar. Då sker intrånget utifrån en helt annan plattform", menar Maria.

Immateriella tillgångar

Maria Veerasamy menar att Svenskt Tenns största tillgångar är pionjärandan, designprocessen och förtroendet hos formgivare, hantverkare och kunder. Historien och de designvärderingar som ligger till grund för företaget värderar man högt. Dagens formgivare samarbetar gärna med Svenskt Tenn eftersom produkterna ofta får ett långt liv, då det inte handlar om tillfälliga kollektioner som avlöser varandra. Alla produkter har därmed potential att bli klassiker.

Verktyg för immaterialrätt

Samarbetet med formgivarna sker oftast med hjälp av royalty eller på direkt uppdrag av Svenskt Tenn som en köpt designtjänst. En hel del avtal och gentlemen’s agreements har också ingåtts under företagets utveckling. Formgivarna själva förlitar sig på sin upphovsrätt och ibland ett registrerat designskydd. Immaterialrätten är en grundbult för att det här ska fungera och Svenskt Tenn arbetar metodiskt med sin immaterialrättsstrategi. Tillsammans med sitt ombud agerar man också på intrång och driver rättsprocesser när det är nödvändigt. "Vi välkomnar utbildningsinsatser om immaterialrätten på designutbildningarna för att värna om våra formgivare och deras intressen. Små pionjärer har ofta ingen bra hjälpinstans. Det är viktigt att stödja de små, när de är på väg upp", avslutar Maria Veerasamy.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.
Delta i diskussionen! #ipdialog