Låt oss veta vad du tycker

Viennetta

- Tårta på tårta

Bild på Vienetta

I mitten av 1980-talet skapade GB Glace glasstårtan Viennetta®, en blivande försäljningssuccé i de svenska hemmen med designmässigt ursprung i en klassisk konditoribakelse.

Efter många år av framgångsrik försäljning dök det år 2000 upp en snarlik tårtvariant från Åhus Glass. Såväl glasstårtan, i originalet bestående av flera lager vågformad glass med tunna lager av kakao emellan och formgiven i nära samarbete med tillverkaren av en patenterad glassmaskin, som tårtförpackningen med det karakteristiska vågmönstret avbildat, ansåg GB Glace att Åhus Glass kopierat direkt från Viennetta.

Renommésnyltning och vilseledande efterbildning?

Det här gillade inte GB Glace och man bestämde sig för att göra något åt situationen. Efter ett antal misslyckade försök till förlikning tröttnar GB Glace och bestämmer sig för att låta Marknadsdomstolen få avgöra vad som är rätt och fel i tårtkriget. Nästan två år efter det att marknadsstriden blossade upp dömer Marknadsdomstolen till Åhus Glass fördel. GB Glace tvingas betala ett sexsiffrigt belopp som innefattar deras och konkurrentens rättegångskostnader.

Marknadsdomstolens utslag till trots valde Åhus Glass att sluta tillverka sin Viennetta-liknande glasstårta – Det visade sig att GB Glace Viennetta var alltför inarbetad och populär hos konsumenterna.

Vad kan man göra för att inte hamna i en liknande situation?

Många ställer sig nog lite frågande till Marknadsdomstolens utslag. Inte minst med tanke på den slående likheten mellan de formgivna glasstårtorna och utseendet på respektive förpackningar. Här kommer lite tips:

  • Påvisa att man har en under lång tid inarbetad produkt på marknaden – ett inarbetat kännetecken.
  • Registrera ett tredimensionellt varumärke är ytterligare ett skyddsalternativ – speciellt i fall med produkter som den tydligt formgivna glasstårtan som dessutom är väldigt känd.
  • Att hävda upphovsrätt till produkten som ett konstnärligt verk.
  • Ha designskydd i åtanke redan när man formger nya produkter, gärna i kombination med varumärkesskydd.
  • När du har en idé till en ny produkt, ta hjälp av PRV och kontrollera om det redan finns en likadan eller liknande produkt på marknaden så att du inte lägger ned tid och pengar i onödan.
  • Det kommer alltid att finnas företag som inte har respekt för andras rättigheter. Därför kan det vara bra att bevaka de rättigheter man har. PRV eller andra privata aktörer kan hjälpa dig att lägga upp en bevakningsprofil som passar dina behov.

 

Skip Navigation Links.

Våra kurser

Våra kurser fokuserar på affärsnytta. Vi erbjuder ett rikt utbud av kurser inom patent, varumärke och design.
Kurskatalog

Informationsmaterial

Ladda gärna ned våra broschyrer och informationsblad. Här finns allt samlat på samma ställe.
Informationsmaterial

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du kan inte få svar från oss genom den här funktionen. Berätta gärna för oss vilken information du saknade på sidan så hjälper du oss att förbättra prv.se Textfältet nedan får inte vara tomt. Har du en fråga du vill ha svar på? "Kontakta oss"
Patent- och registreringsverket | prv@prv.se | 08-782 28 00