Låt oss veta vad du tycker

Igloo

På hal is

Bildmontage - Igloo

Redan 1942 startade glassföretaget GB Glace sin verksamhet. Idag är ungefär hälften av all glass som säljs i Sverige GB-glass. När isglassen Igloo, initialt under namnet Dubbelpinne, såg dagens ljus 1961 var det den första isglassen på den svenska marknaden.

Att lansera en isglass i en tid då glass skulle vara gjord på äggula, socker, mjölk eller grädde, ansågs vara en lätt riskfylld satsning. Dessutom gavs Igloo en vid den tiden mycket särpräglad form bestående av två mindre glasspinnar som sitter ihop på längden med två parallella träpinnar. Detta till trots kom Igloo att bli en av Sveriges mest sålda glassar under många år.

Efter att Igloo under ett antal år varit bort från marknaden när GB Glace valt att testa nya marknadstrender, relanserades Igloo 1999 då efterfrågan från marknaden var stor. Försäljningen av Igloo nådde snabbt nya toppnivåer, något som enligt GB Glace berodde på att Igloo sedan många år var så starkt förankrat i svenska folkets medvetande.

Otillbörligt associationsskapande –att snylta på någon annans anseende

Samma år som relanseringen av Igloo dyker det upp en snarlik isglass under namnet Hygglo från en glasskonkurrent. Tidningen Metro i Stockholm är en av flera dagstidningar som kommenterar uppstickaren med rubriker som ” Igloo blir Hygglo”.

GB Glace beslutar att ta frågan till Marknadsdomstolen eftersom man anser att konkurrenten snyltar på GB Glace renommé och att man gör det i syfte att skapa uppmärksamhet kring eller höja den egna varans anseende. GB Glace vinner bifall för sin talan i domstolen och Marknadsdomstolen förbjuder konkurrenten vid vite av 400 000 kr att vid marknadsföring av glassprodukter använda namnet Hygglo. Kort därefter döper konkurrenten om sin isglass till Kompis…

Vad kan man göra för att inte hamna i en liknande situation?

  • Försöka att registrera ett tredimensionellt skydd (varumärke) eftersom glassens formgivning var både unik och sedan länge välkänd på marknaden. Det innebär ett livslångt skydd och ger också möjlighet att göra kortare uppehåll på marknaden.
  • Man kan argumentera lite hårdare och hävda upphovsrätt till produkten som ett konstnärligt verk, speciellt när formgivningen är annorlunda.
  • Ha designskydd i åtanke redan när man formger nya produkter, gärna i kombination med varumärkesskydd.
  • Om man inte vill marknadsföra och sälja produkten själv kan man sälja licenser till varumärket och tjäna pengar på att inte göra något alls. Det kan vara en bra affärs-
    möjlighet för både den som säljer och den som köper licensen.
  • När du har en idé till en ny produkt, ta hjälp av PRV och kontrollera om det redan finns en likadan eller liknande produkt på marknaden så att du inte lägger ned tid och pengar i onödan.
  • Det kommer alltid att finnas företag som inte har respekt för andras rättigheter. Därför kan det vara bra att bevaka de rättigheter man har. PRV eller andra privata aktörer kan hjälpa dig att lägga upp en bevakningsprofil som passar dina behov.
Skip Navigation Links.

Våra kurser

Våra kurser fokuserar på affärsnytta. Vi erbjuder ett rikt utbud av kurser inom patent, varumärke och design.
Kurskatalog

Informationsmaterial

Ladda gärna ned våra broschyrer och informationsblad. Här finns allt samlat på samma ställe.
Informationsmaterial

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Du kan inte få svar från oss genom den här funktionen. Berätta gärna för oss vilken information du saknade på sidan så hjälper du oss att förbättra prv.se Textfältet nedan får inte vara tomt. Har du en fråga du vill ha svar på? "Kontakta oss"
Patent- och registreringsverket | prv@prv.se | 08-782 28 00