Du är här

Immaterialrätt i den virtuella verkligheten

VR-tekniken är högaktuell och börjar användas inom allt fler områden som till exempel spelutveckling, simulering, utbildning, kirurgi, upplevelseindustrin, terapi och utställningsverksamhet. I detta webbsända seminarium reder vi ut begreppen kring VR och tittar på de immateriella rättigheterna som behövs för produktutveckling, tjänster och källkod.

Snabbspola i filmen:

I år beräknas det säljas runt 9.6 miljoner VR-enheter, vilket motsvarar ett värde på 2.6 miljarder US dollar. I år släpps också ett stort antal head mounted displays (HMD) från många olika tillverkare med Sony i spetsen.

I panelen

Moderator Jimmie Femzén, patentingenjör inom informations- och kommunikationsteknologi på PRV, leder paneldiskussionerna.
Läs intervju med Jimmie Femzén om VR på PRV-bloggen

Marcus Kellner, VD Coastalbyte, ett svenskt företag inom VR-teknik.

Johan Örtenblad, patentombud från Noréns.

Johan Nordlund, jurist från PRV.