Du är här

Patent och patentstrategier i digitala företag

Webbseminariet handlar om hur de digitala succéföretagen resonerar kring patent och patentstrategier. Ofta har de fått uppleva konsekvenserna av att skjuta upp patentarbetet till ett senare skede. Vi träffar företagen Tobii och RaySearch och tar del av deras erfarenheter och samtalar med en expertpanel.

Innehållsförteckning

Patent och patentstrategier i digitala företag - del 1

Snabbspola i filmen

Beskrivning  

Den rådande patentstrategin i digitala tech start-ups är ofta att fokusera på att komma ut på marknaden och skjuta upp patentarbetet till senare. Argumenten till varför det inte arbetas mer aktivt med patent är många:

  • Vi arbetar iterativt och vår produkt genomgår ständig förändring. Det finns ingen given tid för en patentansökan.
  • Patentsystemet är långsamt - vi vet inte om företaget fortfarande existerar när vi får ett svar på vår ansökan.
  • Programvara är inte patenterbart så vi förstår inte varför vi skulle lämna in en ansökan.
  • De råd vi får om patent är så olika beroende på vem vi talar med. Vi vet inte vem vi ska lyssna på.
  • Vi ser inte motivationen till att söka patent - vi är för små för att försvara dem och våra kunder bryr sig inte om dem.
  • Våra resurser är begränsade och vi måste fokusera på att få så mycket intäkter/användare/uppmärksamhet som möjligt för att kvalificera oss för ny annan finansieringsrunda.
  • Vi kan inte hitta moroten för att motivera vår organisation att tänka på patent.
  • Det är inte så att vi är okunniga om IP, det är bara att vi tror på varumärke mer än patent.

I vårt webbsända seminarium har du möjlighet att höra några av de stora svenska digitala succéföretagen bemöta dessa argument i en paneldebatt. Tobii och RaySearch har gjort resan från start-ups till stora etablerade företag med uttalad patentstrategi. De har sett konsekvenserna av att skjuta upp patentarbetet till senare. Nu får du ta del av deras erfarenheter i vårt seminarium.

Medverkande är:

Tobii: Trent Smith, Chief IP Officer

Trent Smith har stor erfarenhet inom patentområdet. Han började som patentingenjör på det australiensiska patentverket och har sedan dess arbetat sig igenom ett antal uppmärksammade företag. Trent har arbetat med teknik kring avbildning, förnybar energi, pekskärmar och för närvarande ögonspårning. Han har därför upplevt ett brett utbud av företag och lärt sig att anpassa patentarbetet för att passa produkten och resurserna. Han har inifrån sett hur det är att vara ett litet slimmat företag och konkurrera med stora konglomerat som Canon, Ricoh och Konica.

Trent är auktoriserad som patentombud i Australien och arbetar på affärssidan. Hans styrka ligger i att kunna göra patent till en integrerad del av affärsplanen. Han är lösningsorienterad och kan upprätta bra patentstrategier oavsett hur små resurserna är i ett bolag.

RaySearch: Per Wendin, Director of IPR Management

Per Wendin började sin karriär som patentingenjör vid det europeiska patentverket i München. Han återvände därefter till Sverige för att arbeta för Ericsson, först som en patentingenjör och senare inom affärsutveckling. För fem år sedan startade han det egna företaget Kapea med sin partner Katarina för att fokusera på patentstrategier och kommersialisering av IP. Kapea har sedan dess hjälpt mer än trettio företag att utveckla sin strategiska syn på patent. Som ett exempel har Kapea hjälpt Assa Abloy i sin helomvändning från mekaniska uppfinningar till att bli ett toppmodernt digitalt företag. Sedan slutet av 2014 är Per heltidsanställd på RaySearch Laboratories som chef för IPR Management.

Per har en pragmatisk syn på patent. Han ser patent som ett affärsverktyg bland många. Hans stora erfarenhet från både affärssidan och patentområdet gör honom lämplig som rådgivare till mindre företag om hur de kan få ut det mesta av sina uppfinningar.

PRV: Christin Wendel, patentingenjör inom mjukvaruteknik

Moderator: Rebecca Lagerkvist, Rebla 

Patent och patentstrategier i digitala företag - del 2

Snabbspola i filmen