Intervju med varumärkesjuristen och paneldeltagaren Sara Sparring

Sara Sparring är en av de experter som kommer delta på PRV:s seminarium den 27 april för att hedra World Intellectual Property Day. Seminariet är fulltecknat, men det går utmärkt att följa det live (kl 9-12), eller i efterhand på www.prv.se/wipd.

Varumärkesjurist Sara Sparring (Fotograf: Erika Gerdemark)Sara är advokat och en av fyra grundare till advokatbyrån Synch. Hennes breda kunskap om immaterialrätt bekräftades nyligen av det internationella rankinginstitutet World Trademark Review 1000 som utsåg henne till Sveriges mest mångsidiga varumärkesjurist.

Jag träffade Sara över en intressant lunch under vilken vi diskuterade immaterialrättens värde för företag, med betoning på varumärken.

Hur ser du på WIPD?

- WIPD är ett bra sätt att lyfta fram immaterialrätten som ett viktigt verktyg för företag. Det ska bli väldigt intressant att ta del av Medecas och Gants berättelser om hur de använder immateriella tillgångar för att nå kommersiell framgång. Jag delar gärna själv med mig av min erfarenhet och kunskap för att om möjligt inspirera små och medelstora företag att tänka till kring immateriella tillgångar i sina affärsplaner i ett tidigt skede.

Kan du sammanfatta några enkla tips om hur små företag med knappa ekonomiska resurser bör agera för att hantera immaterialrätten utifrån ett internationellt perspektiv?

- Tänk efter före. Det låter enkelt, men det kan bli väldigt kostsamt för företag som inte gör det. Ofta känner entreprenörer till sin nationella marknad men det blir extra viktigt att göra förarbetet om företaget har internationella ambitioner. Dels bör företag se till att det inte gör intrång i andras immateriella rättigheter, dels bör det analyseras vilka marknadsfördelar företaget har eller kan skaffa sig genom egna immateriella rättigheter.

- Mycket av jobbet kan göras på egen hand, helt gratis. Om entreprenören har viss kunskap själv så blir sannolikt kostnaderna lägre för att anlita ett ombud. Att t.ex. ta del av PRV-skolan på www.prv.se är ett bra sätt att snabbt få en baskunskap om varumärken, patent, design och upphovsrätt. Även om svensk rätt kan skilja sig från andra länders lagstiftning så är stor del av lagstiftningen harmoniserad på immaterialrättens område.

- När företag bestämmer varumärken bör de inte välja ett varumärke som är en ren beskrivning för den vara eller tjänst som ska säljas eftersom de orden är mycket svåra att skydda (t.ex. ordet "bord" bör undvikas om just bord ska säljas). Dessutom bör varumärket naturligtvis särskilja sig från vad som redan finns på marknaden. Testa att söka på det tänkta varumärket på nätet och se vilka träffar det ger. Det finns också ett antal databaser över redan registrerade rättigheter, t.ex. TMview. Testa också liknande ord eftersom databaserna ofta bara ger träffar på exakt det ord som söks. Ett ombud kan givetvis också assistera med en förundersökning och analys av resultatet. Det är också en god idé att undersöka om ordet har någon olämplig betydelse på andra språk. Det finns flera exempel på företag som tvingats byta varumärke helt eller delvis av det skälet.

- Börja lokalt på den marknad du känner till om det är på den lokala marknaden du ska agera. En svensk varumärkesregistrering och mönsterskyddsregistrering ger dig fördelar på den svenska marknaden och är dessutom billiga i en internationell jämförelse. Vänder du dig till den europeiska marknaden så är ett EU-varumärke en god start. Det är bra att tänka till kring vart företaget vill vara om några år. Skall det t ex finnas distributörer utomlands bör varumärket skyddas i relevanta territorier.

- Det är viktigt att vara ute i god tid. Tänk på att registreringsprocesser och eventuell förhandling med motparter kan ta lång tid.

- Kolla också att det domännamn du vill använda inte är registrerat av någon annan och se till att registrera domännamnet för relevanta toppdomäner. Annars är det stor risk att någon annan gör det.

Detta var bara några få saker som diskuterades. Fler tips kommer framgå av seminariet den 27 april kl 9-12.

Mats Nordenborg, jurist och projektledare WIPD

Logotyp: Synch