Gå till innehållet

Pim Holfve, Avalanche Studios - om förläggarnas roll

Pim Holfve, VD på Avalanche Studios, berättar om hur han ser på förläggarnas roll i spelbranschen.

Vilka frågor kring immaterialrätt är viktigast när ni arbetar på uppdrag åt internationella spelgiganter?

Ägandeskapet av varumärket är det allra viktigaste. Historiskt sett har vi i spelbranschen varit dåliga på att behålla de varumärken vi har skapat. I ivern att få finansieringen på plats så har vi ibland släppt det ägandeskapet. I spelvärlden bygger man sina varumärken över lång tid och som regel blir uppföljare bättre och säljer än mer. Om en studio skapar ett nytt framgångsrikt spel åt en förläggare och överlåter varumärket till förläggaren, finns alltid risken att förläggaren väljer att göra nästa version av spelet med en annan studio.
Det är även varumärkesägaren som har möjlighet att tjäna pengar på försäljning av till exempel kläder och leksaker relaterade till spelet (merchandise), vilket kan bli en betydande del av intäkterna vid en spelsuccé.

Även frågan om vem som äger tekniken i slutet av ett projekt är viktig. Vi definierar i våra avtal vilka delar som ingår i vår tekniska plattform och som inte kommer att ägas av förläggaren efter ett avslutat projekt. Risken är annars att det värde man skapat i utvecklingen, och som man som studio kan återanvända i framtiden, måste göras om för nästa kund eller för egna produktioner.

Pims fem bästa tips till en ny VD i spelbranschen

  1. Om man är ett nytt företag i branschen så har man inte särskilt mycket att sätta emot vid en kontraktsförhandling med de stora förläggarna, så se till att ha en erfaren jurist som rådgivare och som kan vara med vid förhandlingarna. Om man är allt för sugen på att få jobba med en viss förläggare är det lätt att fastna i ett ofördelaktigt avtal som innebär att man är tvungen att leverera en produkt med orimliga förutsättningar.
  2. Det många missar när man ska lansera en egen produkt, utan förläggare som finansierar och sköter allt runt om kring, är att nästan 50% av en succé hänger på marknadsföring och distribution. Det är lätt att tro att ett bra spel säljer sig själv, men det är mer ett undantag än en regel.
  3. Dra inte på dig massa kostnader innan du har en stadig intäktskälla. Spelutveckling är dyrt och det tillkommer hela tiden an mängd kostnader för hård- och mjukvara, löner med mera. En hel del av detta kan man hyra in, så man slipper sitta med avtal som kostar pengar efter att ett projekt är levererat och klart. Undvik att anställa mer personal i slutet av ett projekt om du inte har ett nytt projekt klart som de kan flyttas över till efteråt. Det är bättre att projektanställa eller ta in som frilans.
  4. Hitta en bra mentor. Spel-communityn i Sverige är väldigt öppen och det är lätt att hitta erfarna studioledare som gärna delar med sig av sina erfarenheter och visdomar. Branschorganisationen Dataspelsbranschen är en fantastisk inrättning att vända sig till för att få bra kontakter.
  5. Ta hand om din personal. De är din viktigaste tillgång. Utan dem kan du inte åstadkomma mycket. Det är en bra investering att vara generös och lyhörd, så snåla inte på det. Det är även de som, tillsammans, skapar din företagskultur så se till att välja rätt personer när du rekryterar.

Berätta om din egen yrkeskarriär i spelbranschen!

Jag började min karriär inom reklam och marknadsföring och drev under några år webbyrå, men flyttade sedan över till spelvärlden och jobbade många år på King. Jag gjorde sedan en kort avstickare till EA innan Avalanche Studios erbjöd mig rollen som VD för dotterbolaget Expansive Worlds AB vilken jag axlade fram till maj 2015 då jag klev in som VD för moderbolaget, Avalanche Studios.

PRV vill bidra till att öka medvetenheten och kunskapen om immaterialrättens betydelse i spelutveckling. Därför har vi tagit fram detta kunskapspaket med intervjuer och fakta för unga spelutvecklare.