Marknadsföringsmetoder

Det är viktigt att ha en genomtänkt strategi för hur du ska hantera dina immateriella tillgångar innan du börjar marknadsföra ditt spel.

Den huvudsakliga plattformen för marknadsföring är digitala marknadsplatser som App
Store, Google Play, Steam eller andra platser. Det kan vara svårt att synas i konkurrensen bland alla spel, men å andra sidan kan ditt spel spridas snabbt globalt om du sticker ut från mängden.

Tänk därför stort från början så att du skapar värde av dina tillgångar på alla tänkta marknader.

Det finns många olika varianter på affärsmodeller kopplade till de digitala plattformarna, till exempel freemium (gratis att ladda ner, men saker inne i spelet kostar) och try-and-buy (du får prova spelet under en period och kan sedan köpa det om du gillar det).

Innan du laddar upp ditt spel på en digital marknadsplats, stäm av detta:

  • Tänk igenom din affärsstrategi och potentiella marknad.
  • Hur påverkar strategi och marknad dina immateriella tillgångar?
  • Har du de skydd du behöver?

Har du en förläggare i ryggen sköter den oftast all marknadsföring.

Mässor

Internationella branschmässor är en viktig mötesplats för spelutvecklare. Det är också ett bra tillfälle att marknadsföra ditt spel för förläggare och andra leverantörer.

Branschorganisationen Dataspelsbranschen har en kalender där du kan se vilka mässor och andra evenemang som är på gång.

Innan du berättar om din idé för potentiella investerare eller andra bör du ha en strategi för hur du ska hantera dina immateriella tillgångar.

Läs mer om vad du bör tänka på inför mötet med investerare och publik.

Med informationen på den här sidan vill vi öka din medvetenhet om immaterialrättens betydelse i spelbranschen. Vi rekommenderar att du kontaktar en juridiskt sakkunnig för att få råd och tips om vad som gäller för just ditt företag.