Spelproduktion

Var noga med att du har rättigheterna till allt material i ditt spel när det är dags för lansering.

Det är vanligt att spelutvecklare lånar bilder, ljud eller typografi från andra under arbetet med en prototyp. Om du har gjort det måste du vara noga med att ta bort dessa när spelet ska lanseras.

Det är viktigt att du är medveten om immaterialrätten under hela produktionen av ditt spel. Att använda någon annans material som du inte har rätt till kan annars stå dig dyrt.

Om du ändå vill använda dig av någon annans upphovsrätt eller varumärke i ditt spel kan du hantera detta med hjälp av ett licensavtal. Det är ett avtal kring en immateriell tillgång och hur den får användas.

Att tänka på när du sluter ett licensavtal:

  • Identifiera vilka rättigheter som finns. Har den du ska samarbeta med, eller den vars varumärke du vill använda i ditt spel, registrerat sina rättigheter? Även om de inte är gjort betyder det ändå inte att det är fritt fram. Varumärket kan vara inarbetat, det vill säga känt i den potentiella målgruppen.
  • Vem äger rättigheten? Om varumärket är registrerat står ägaren i varumärkesregistret. Det är viktigt att ingå avtal med den aktör som verkligen äger rättigheten.
  • Avtal kan vara bra även om det inte finns någon registrering i grunden.

Läs också om: skillnaden mellan inspiration och snyltning och upphovsrätt.

Med informationen på den här sidan vill vi öka din medvetenhet om immaterialrättens betydelse i spelbranschen. Vi rekommenderar att du kontaktar en juridiskt sakkunnig för att få råd och tips om vad som gäller för just ditt företag.