Stallvärme: ”PRV:s test fick oss att inse hur många värdefulla tillgångar vi har”

Efter att ha gjort Patent- och registreringsverkets test Genomlysningen på prv.se konstaterade grundarna av företaget Stallvärme att de har fler immateriella tillgångar än vad de först trott. – Vi har fått en större förståelse för värdet av att skydda både produkten och den tid vi lagt ner på den, säger William Herrlin, vd.

Stallvärme är ett dotterbolag till värmeföretaget InfraComfort som har värmt upp bland annat hus, garage och verkstäder med infravärmepaneler i snart sex år. I våras fick de upp ögonen för värmeluckan som finns i hästbranschen och Stallvärme såg dagens ljus.
– Vår ingenjör designade ett splitternytt, stilrent hästsolarium som direkt efter lanseringen blev jättepopulärt, säger William Herrlin, vd och grundare.

De köpte domännamnet Stallvärme.se och lanserade produkten – och efter det fortsatte våren och sommaren med hästmässor, tävlingar och installationsbesök i stall över hela landet i en rasande fart.

Stallvärme gjorde företagartestet

Det var först när entreprenörerna tipsades om att göra PRV:s företagartest Genomlysningen som de insåg hur många immateriella tillgångar Stallvärme har.

Testa ditt företag med Genomlysningen

Med PRV:s företagartest Genomlysningen kan du testa och se om ditt företag har dolda tillgångar. Så mycket som 80 procent av företagens värde ligger i de immateriella tillgångarna. Företag som utvecklar och vårdar sina tillgångar har högre lönsamhet än de som inte gör det. Vilka immateriella tillgångar har ditt företag? Och hur hanterar du dem på bästa sätt? Det får du veta om du svarar på tolv snabba frågor i företagartestet Genomlysningen. Testet hjälper dig att hitta och omvandla dina tillgångar till värdefulla resurser.

Testa ditt företag

– Från start har det varit viktigt för oss att moderbolaget InfraComfort förknippas med kvalitet, besparing och komfort, därför har vi varit väldigt noggranna med att skydda arbetet vi har lagt ner i det. När vi gjorde PRV:s test för Stallvärmes räkning insåg vi att vi faktiskt har lagt ner oerhört mycket tid och arbete på dotterbolaget också – för att inte tala om den unika designen på hästsolariet. Alla de tillgångarna vill vi ju också bygga en skyddsmur runt, precis som vi har gjort för InfraComfort.

Utöver bolagsnamn, logga och design såg grundarna potentialen i att redan nu varumärkesregistrera även Stallvärme i Europa. Med tysklandsbaserade Patrik Kittel som ambassadör för företaget förväntas hästsolarier snart pryda stall i utlandet – och om det skulle bli aktuellt att sälja dotterbolaget i framtiden är de immateriella tillgångarna a och o.

"Viktigt att tänka på värdet"

– Som entreprenör är det viktigt att alltid ha värdet på det man skapar i bakhuvudet. Vi har inte bara tagit fram solariet som produkt; vi har även byggt upp varumärket med hemsida, skapat ett kontaktnät och ett starkt namn i branschen.

Att inte skydda sina immateriella tillgångar menar William öppnar upp möjligheten för andra att dra fördel av arbetet som ligger bakom ett företag – och i värsta fall "copycats" som skapar en sämre produkt och säljer den i bolagets namn, något som kan skada både ledord och rykte.

– Jag tror att Genomlysningen på prv.se kan vara en viktig väckarklocka för många små bolag som planerar att expandera. Det är ett bra och kul sätt att upptäcka vilka immateriella tillgångar som faktiskt finns, och vikten av att förvalta dem.

Intervjun gjordes 2018

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online