Co-branding

Co-branding är när två (eller ibland flera) företag samarbetar för att på så vis skapa fördelar på marknaden för företagen. Samarbetet kan exempelvis vara i form av en ny produkt, tjänst eller sponsorskap. 

Idén med co-branding är att kombinera två, eller flera, varumärkens specifika, enskilda styrkor och fördelar för att på så sätt öka intresset hos konsumenterna, eller för att göra den gemensamma produkten eller tjänsten mer kraftfull än konkurrenternas varianter. Co-branding innebär att kopplingen mellan varumärkena – och den gemensamma marknadsföringen ­– ska leda till positiva synergieffekter för företagen.

"Co-branding" är ett relativt nytt begrepp inom företagsspråket. Intresset för co-branding har ökat i och med den ökade globaliseringen när många varumärken riskerar att försvinna, och företag är rädda att förlora kännedom och marknadsandelar i mängden av konkurrerande varumärken världen över. Co-branding har visat sig vara ett för många företag effektivt sätt att öka uppmärksamhetsgraden hos konsumenterna och stärka sina varumärken, samtidigt som man delar på kostnaderna med andra företag och varumärken.

Exempel på co-branding är samarbetet mellan musiktjänsten Spotify och det sociala nätverksföretaget Facebook, som innebär att någons Spotify-konto kan kopplas ihop med dennes Facebook-konto och generera mervärde för såväl den enskilda användaren som de båda företagen. Ett annat exempel från de senaste åren är modeföretaget H&M:s samarbeten med olika världskända designers och modehus, som Karl Lagerfeld, Marni och Maison Martin Margiela.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
Testa ditt företag