Designtrion som gör avtryck i hela världen
Claesson Koivisto Rune är en arkitekt- och designtrio som funnits i över tjugo år och fått många utmärkelser internationellt.
Deras möbler, designprodukter och arkitektur finns över hela världen. Ovanligt är det unika kreativa samarbetet som trion har byggt
upp genom åren. Personkemin, den konstnärliga bakgrunden och vänskapen bygger trion, som med åren har utvecklats till något som
skulle kunna liknas vid ett syskonskap. "Vi är mycket olika som personer men har samma mål och ideal på näthinnan. Det handlar
om en passningslek där bollen går runt hela tiden", förklarar formgivaren Mårten Claesson.
Det unika samarbetet är en stor immateriell tillgång
Samarbetsformen i trion har gjort det möjligt för formgivarna att dels bli delaktiga i något större, dels bli ifrågasatta på ett
konstruktivt sätt. De upplever att skapandeprocessen blir roligare i samarbete än om den sker individuellt. Inte särskilt förvånande
har medlemmarna i trion tidigare varit med i popband, vilket sannolikt har inspirerat till den unika samarbetsformen, som är
förhållandevis ovanlig i design- och konstsammanhang. Duos finns det exempel på men betydligt färre trios. Samarbetet är designtrions
starkaste immateriella tillgång och hur det fungerar i detalj är något man ogärna går in på. Kort och gott, alla bidrar lika mycket
och idag signerar de allt gemensamt. "Det gäller att alltid kunna överge sin idé om något bättre kommer upp på bordet",
säger Mårten om samarbetet.
Upphovsrätt
"Vi gör allt från tandborstar till stora byggnader. Upphovsrätten är den grundval vårt arbete står på. Den är central för vår
verksamhet", säger Mårten. Formgivarens arbete är ett konstnärligt yrke och produkterna kan ofta klassificeras som brukskonst.
De kan mångfaldigas i större serier eller produceras i en liten begränsad upplaga och de skyddas främst av upphovsrätten. Det händer
att trions produkter blir kopierade, mer eller mindre medvetet. Ibland handlar det om beräknad kopiering där förövaren kalkylerar
med riskerna. Ibland är det mer finstilt där andra producenter håller sig väldigt nära deras design. "Okunskapen om upphovsrätten
tycks vara stor", menar Mårten.
Avtal och royalties
Trions affärsidé är att deras design upplåts mot royalty. Det är ett upplägg som helt och hållet baseras på avtal och köparna
sköter all produktion och försäljning av produkterna. Eftersom trion har en oerhört varierad och stor produktion krävs fabrikanter av
olika slag som har specialiserat sig inom olika material och tillverkningsprocesser. På så sätt får trion bästa kvalitet i utförandet
kombinerat med en spridning av produkterna i världens alla hörn. Resor, omvärld och den internationella arenan har funnits med från
allra första början.
"Nu har vi anlitat en jurist som sköter alla våra avtal och förhandlingar. Detta för att vi ska kunna koncentrera oss på det
kreativa arbetet och upprätthålla goda arbetsrelationer med våra fabrikanter. Nu gör vi det vi är bäst på. Kreatörer är ofta svaga
förhandlare", menar Mårten. "När vi startade i början på 90-talet var det en outtalad självklarhet att man som formgivare
endast kunde samarbeta med en fabrikant i taget, i ett sorts lojalitetsförhållande som bara gagnade producenten. Vi kände behov att
hitta de bästa fabrikanterna i sitt slag och behövde då vända oss till flera olika. Vi var unga och kaxiga och utmanade det etablerade
etablissemanget inom möbelproduktion. Vi var med och förändrade spelplanen i Sverige för formgivare. Detta är något jag är stolt
över", säger Mårten.
Ett nedtonat varumärkesarbete
Varumärkesarbetet är inte centralt för oss. Självklart bryr vi oss om vårt renommé som formgivare och att vår design håller hög kvalitet, men som trio har vi inget behov av att marknadsföra oss. Vi är etablerade och köparna hittar oss, menar Mårten. 90% av det trion skapar handlar om kvalitetsmöbler för offentliga miljöer som köps in av företag och institutioner över hela världen. Priserna är i den övre klassen eftersom kvalitetskraven på produkterna är höga. Varumärkesarbetet kring de enskilda möblerna och deras marknadsföring är något som trions fabrikanter och deras försäljningsenheter arbetar med. "Oftast blir vi ombedda att hitta på namn på våra produkter, men namnstrategi är inget vi aktivt arbetar med över hela linjen", berättar Mårten.
Bilder
Stolen Kelly. Tillverkas av Tacchini.
Designtrion Claesson Koivisto Rune (CKR)
Lampan W081. Tillverkas av Wästberg.
Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.