Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Redan från dag ett registrerade Casall sitt varumärke i strategiskt viktiga länder världen över. Likaså var man tidig med att registrera nödvändiga domännamn. Registreringarna blev en viktig bas för företagets utveckling och tillväxt i drygt 30 länder. När företaget startade för trettiofem år sedan var marknaden relativt liten i Sverige, och man satsade på en internationell marknad för att nå ett tillräckligt stort kundunderlag. Målgruppen är träningsmotiverade kvinnor. Med funktion, design och kvalitet vill företaget vinna sina kunder i långsiktiga relationer, berättar Carl-Axel Surtevall. Här är varumärkesregistreringarna en viktig grund.

Utvecklingsarbete och designregistreringar

Casall utvecklar och säljer träningsredskap och träningskläder. Med egna designers och i nära samarbete med till exempel tygtillverkare i Italien och Frankrike eller redskapstillverkare i Taiwan arbetar man fram kvalitet och funktion på material och utförande. Utvecklingen sker både internt inom företaget och i nära samarbeten med tillverkare. I ett sådant upplägg är trygghet och sekretess viktigt."Långsiktiga affärsrelationer är den bästa säkerheten ett företag kan ha", säger Carl-Axel Surtevall.

"Immaterialrätten är en liten del i vår affärsstrategi, men en oerhört viktig del", slår Carl-Axel Surtevall fast. Vissa produkter som hantlar och yogamattor är klassiker som står sig genom åren. Klädkollektionerna är däremot snabbrörliga och sätter trender på ett sätt som är typiskt för modeindustrin. Här är det sällan meningsfullt med registrerbara skydd för varje enskilt plagg eller kollektion.

Casall använder sig, utöver de grundläggande varumärkesregistreringarna, i första hand av designregistreringar. Man upplever att det är en snabb och enkel väg till att skydda sina produkter. I något enskilt fall har man sökt patent på träningsutrustning. "Vi blir tyvärr kopierade och det är något vi får leva med. Det drabbar alla som är framgångsrika och innovativa. Vi försöker se det som ett bevis på att vi gör bra saker", säger Carl-Axel.

Digitala kanaler och tillgänglighet

Webbplats, e-handel, träningsapp och närvaro i sociala medier gör företagets hela utbud tillgängligt för kunderna. E-handeln är dock endast ett komplement till återförsäljare och de egna butikerna. I digitala kanaler bygger Casall relationer till kunderna och får på så sätt värdefull återkoppling på produkterna."Hela vårt sortiment finns inte hos alla våra återförsäljare på alla orter och då har e-handeln en viktig funktion", menar Carl-Axel Surtevall. Via de digitala kanalerna stöttar och utbildar man återförsäljare och slutkonsumenter. På så sätt bygger Casall sitt varumärke över tid.

Överträning är ett immateriellt hot

"Det största immateriella hotet mot branschen kommer inifrån branschen själv", resonerar Carl-Axel Surtevall. Experter är rörande överens om att måttlig fysisk aktivitet i vardagen är betydelsefullt och positivt för både den fysiska och mentala hälsan. När träning slår över och blir till ett tvångsbeteende handlar det om fenomenet överträning. "Trenden för träning är så stark just nu och då finns det risk att det slår över i motsatt riktning, vilket kan skada både individer och vår bransch", menar Carl-Axel.

Att utmana och ifrågasätta sig själv

"Att ständigt våga förändra och förbättra är vår själ", säger Carl-Axel Surtevall. Den drivkraften är viktig om man vill växa. Och Casall vill växa. Idag har företaget vuxit sig starkt framförallt i Skandinavien. Carl-Axel avslutar med att peka på att konkurrens inte bara är av ondo "Det finns duktiga och intressanta konkurrenter som hjälper till att tvinga fram ifrågasättande och ständiga omprövningar."

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog