Casall – för träning och hälsa
Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte
internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.
Redan från dag ett registrerade Casall sitt varumärke i strategiskt viktiga länder världen över. Likaså var man tidig med att
registrera nödvändiga domännamn. Registreringarna blev en viktig bas för företagets utveckling och tillväxt i drygt 30 länder.
När företaget startade för trettiofem år sedan var marknaden relativt liten i Sverige, och man satsade på en internationell
marknad för att nå ett tillräckligt stort kundunderlag. Målgruppen är träningsmotiverade kvinnor. Med funktion, design och
kvalitet vill företaget vinna sina kunder i långsiktiga relationer, berättar Carl-Axel Surtevall. Här är
varumärkesregistreringarna en viktig grund.
Utvecklingsarbete och designregistreringar
Casall utvecklar och säljer träningsredskap och träningskläder. Med egna designers och i nära samarbete med till exempel
tygtillverkare i Italien och Frankrike eller redskapstillverkare i Taiwan arbetar man fram kvalitet och funktion på material
och utförande. Utvecklingen sker både internt inom företaget och i nära samarbeten med tillverkare. I ett sådant upplägg är
trygghet och sekretess viktigt."Långsiktiga affärsrelationer är den bästa säkerheten ett företag kan ha", säger
Carl-Axel Surtevall.
"Immaterialrätten är en liten del i vår affärsstrategi, men en oerhört viktig del", slår Carl-Axel Surtevall fast.
Vissa produkter som hantlar och yogamattor är klassiker som står sig genom åren. Klädkollektionerna är däremot snabbrörliga och
sätter trender på ett sätt som är typiskt för modeindustrin. Här är det sällan meningsfullt med registrerbara skydd för varje
enskilt plagg eller kollektion.
Casall använder sig, utöver de grundläggande varumärkesregistreringarna, i första hand av designregistreringar. Man upplever
att det är en snabb och enkel väg till att skydda sina produkter. I något enskilt fall har man sökt patent på träningsutrustning.
"Vi blir tyvärr kopierade och det är något vi får leva med. Det drabbar alla som är framgångsrika och innovativa. Vi försöker
se det som ett bevis på att vi gör bra saker", säger Carl-Axel.
Digitala kanaler och tillgänglighet
Webbplats, e-handel, träningsapp och närvaro i sociala medier gör företagets hela utbud tillgängligt för kunderna. E-handeln
är dock endast ett komplement till återförsäljare och de egna butikerna. I digitala kanaler bygger Casall relationer till
kunderna och får på så sätt värdefull återkoppling på produkterna."Hela vårt sortiment finns inte hos alla våra återförsäljare
på alla orter och då har e-handeln en viktig funktion", menar Carl-Axel Surtevall. Via de digitala kanalerna stöttar och
utbildar man återförsäljare och slutkonsumenter. På så sätt bygger Casall sitt varumärke över tid.
Överträning är ett immateriellt hot
"Det största immateriella hotet mot branschen kommer inifrån branschen själv", resonerar Carl-Axel Surtevall. Experter
är rörande överens om att måttlig fysisk aktivitet i vardagen är betydelsefullt och positivt för både den fysiska och mentala hälsan.
När träning slår över och blir till ett tvångsbeteende handlar det om fenomenet överträning. "Trenden för träning är så stark
just nu och då finns det risk att det slår över i motsatt riktning, vilket kan skada både individer och vår bransch", menar
Carl-Axel.
Att utmana och ifrågasätta sig själv
"Att ständigt våga förändra och förbättra är vår själ", säger Carl-Axel Surtevall. Den drivkraften är viktig om man
vill växa. Och Casall vill växa. Idag har företaget vuxit sig starkt framförallt i Skandinavien. Carl-Axel avslutar med att peka
på att konkurrens inte bara är av ondo "Det finns duktiga och intressanta konkurrenter som hjälper till att tvinga fram
ifrågasättande och ständiga omprövningar."
Bilder
BH Iconic (gul)
Bräda U-shape (rosa)
Byxan Sculpture
Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.