Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius började sin gemensamma bana på Beckmans reklamskola i Stockholm. Ett halvårs stipendium på Ikeas designavdelning satte startskottet för duons företagsidé och verksamhet. Duon arbetar med "surface design", det vill säga design för alla slags ytor som till exempel, porslin, tyg, bokomslag, tapeter och där illustration är basen. Listan på ytor möjliga att illustrera kan göras lång. Edholm Ullenius verkar under ett registrerat varumärke. Duon tar fram all design i ett nära samarbete och arbetar för bästa möjliga resultat och ett gemensamt mål. All form är ett resultat av två personligheter och deras blandade talanger. "Utåt gör vi allt i ett namn och inbördes arbetar vi prestigelöst", berättar Sissi Edholm.

Med agenter, provision och tystnadsplikt

Edholm Ullenius arbetar via agenter för att nå ut till stora uppdragsgivare på den internationella marknaden. Deras uppdragsgivare är ofta stora reklambyråer som via sina "art buyers" köper design via agenter. "På den marknaden kan man som liten designer inte komma in, utan en skicklig agent som mellanhand. Relationen med våra agenter bygger på provision och ett ömsesidigt förtroende", berättar Sissi. Agenten står för kundnätverket, förhandlingar, avtalsskrivning och kontrakt. "Självklart läser vi noga alla avtal och är med i förhandlingarna och sätter våra villkor, men agenten står för den juridiska kompetensen", förklarar Sissi. De ingångna avtalen ser olika ut för olika uppdrag. Det kan handla om olika avtal beroende på ägandeform, förnyelsekrav och den önskade tidsperioden. "Vi har en agent för de västerländska marknaderna USA och Europa och en annan agent för Japan. Vår agent i Japan har stor kunskap om marknaden där och de spelregler och kulturella krav som finns i det japanska affärslivet", berättar Sissi. De kulturella värderingarna som råder på en marknad är viktigt att agenten behärskar. "Vi har arbetat själva mot Japan tidigare. Vårt sätt att tänka är så annorlunda och det gör affärsprocessen komplicerad. Det är så lätt att ofrivilligt trampa någon på tårna och därmed förstöra bra samarbeten", menar Sissi. Relationen med agenterna är överlag mycket konfidentiell. "Vi kommer överens om sekretess och signerar kontrakt om ömsesidig tystnadsplikt. Därutöver gäller förtroende", berättar Sissi.

Stora kunder skyddar sina produkter

Ikea har genom åren varit en stor uppdragsgivare för Edholm Ullenius. När de arbetar för en stor uppdragsgivare är det kunden som tar initiativ till att immaterialrättsligt skydda produkten. "Det händer att vi blir kopierade och då sköter Ikea och deras jurister dessa fall och rättsprocesser", säger Sissi. Kopiering har dock inte varit ett stort problem för Edholm Ullenius. I den retro-trend som råder är konstnärlig inspiration ganska vanligt förekommande. "Som kreatör kan man bli smickrad av att någon inspireras, men självklart också ta skada av det. I de fall då vi inte har en stor uppdragsgivare i ryggen är vi noga med att skydda vår design redan från början", säger Sissi.

Har du något tips att framföra till ett nystartat företag?

"Var noga med att göra ordentliga offerter, fråga andra i samma eller liknande bransch om tips och råd. Skaffa en mentor som du ser upp till och som kan vägleda med sin erfarenhet", råder Sissi.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog