JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

JakeBox grundades 2004 av Jakob Skarin då han uppfann och patenterade ett nytt CD-konvolut som genom en unik klo lyfter fram skivan när fodralet öppnas. JakeBox företagsidé är att skapa dedikerade koncept baserat på kundernas varumärkeslöften.

Förpackningen bär kundens varumärkeslöfte

Rolling Stones, Lamborghini och IKEA är några av JakeBox kunder. Även Telia använder sig av JakeBox, något som ökade deras försäljning av presentkort med över 2300% i jämförelse med motsvarande månad året innan. Lamborghini skapade ett presskit genom JakeBox inför en bilmässa i Frankfurt, dessa såldes sedan på e-bay för 20 euro styck. Det är tydligt att utsidan gör skillnad.

– Vi slåss mot enklare förpackningslösningar som ingen höjer på ögonbrynen för. Liksom vårt patent signalerar verkshöjd signalerar förpackningen våra kunders varumärken. Exklusivitet och något eget.

Immateriella tillgångar en förutsättning för licensiering

Jakob Skarin och JakeBox har patent-, varumärkes- och mönsterskydd i Sverige, liksom i större delen av EU, Kina, Japan, Indien och USA. I och med de immateriella tillgångarna var den ursprungliga företagsidén att sälja licenser men då de potentiella licenstagarna kräver att först få se tydliga bevis för att det går att tjäna mycket pengar, så fick Jakob helt enkelt bygga upp ett eget förpackningsföretag.

Jakob ser sig själv till viss del som "den ofrivillige företagaren". Det krävs uthålligt och målinriktat arbete. Många gånger har han ställt sig frågan vad han ska med sina patent till. De kostar pengar och vad ger de, egentligen? Samtidigt vet han att patenten är en förutsättning för att intressera investerare och licenstagare, utan dem skulle ingen göra affärer med JakeBox.

Bättre rådgivarstöd behövs

Vi backar bandet till 2004. Hade förutsättningarna för JakeBox varit annorlunda med dagens erfarenheter? Jo, det hade det berättar Jakob. Då hade han börjat med att alliera sig med någon som kan marknaden, det vill säga skivbranschen och sedermera kortbranschen, och överlåtit mer ansvar till den aktören. Jakob är övertygad om att kanalen till marknaden är viktigast liksom att någon, i bästa fall rådgivarna i stödsystemet för företagare, kan spelreglerna på marknaden. Det enda viktiga är egentligen att ställa sig frågan "vilket behov finns och hur tillfredställer vi det – på ett ekonomiskt gångbart sätt?".

– Kan man besvara det – och agera därefter – så blir man nog framgångsrik, summerar Jakob Skarin.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog