Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Vi backar bandet. Året är 2004. Civilingenjören Anton Sandqvist har ett toppjobb på ett stort internationellt företag. Tempot är högt och arbetsuppgifterna stimulerande. Men Anton saknar något.

– Jag saknade lusten och kreativiteten och började fundera över vad jag verkligen ville göra med mitt liv. Jag är en praktisk person, som gillar att mecka, laga och sy. Jag kände mig lite instängd och det började gro helt nya idéer. Vad jag också saknade var en praktisk och snygg väska, skrattar Anton.

Tajming och behov på marknaden

På nätet fanns inspiration och Anton såg hur ett schweiziskt företag sydde väskor av gamla lastbilspresenningar, ett återbruk som tilltalade honom. Sagt och gjort. Anton köpte en industriell symaskin och fick tag på gammal segelduk. Nu följde många timmar med nål och tråd och tålamod. Efter ett antal försök hade den första väskan tagit form. Antons väska väckte snabbt uppmärksamhet bland vänner och bekanta. Allt fler frågade var han hade köpt den och det var många som ville ha en likadan. Självförtroendet växte och Anton började tro att det kanske fanns en marknad för hans väska.

– Jag tog med mig väskan till Designtorget och till modebutiken Grandpa i Stockholm. Det var helt fantastiskt, de nappade direkt och köpte på stående fot in ett tiotal väskor. Den känslan, det var stort och det blev startskottet för min "väskresa", berättar Anton.

Anton menar att tajmingen var avgörande för att han kunde få fäste på marknaden med sin produkt.

– Det saknades en nisch helt enkelt. Jag tog fram en gedigen väska till ett överkomligt pris för en modemedveten målgrupp. Tajming och ett väldigt driv, tror jag kan sammanfatta mitt första år. Det är också detta som är några av nycklarna till företagets framgång, resonerar Anton.

Varumärkesskydd en självklarhet

Anton Sandqvist ville hitta ett coolt namn till sitt företag. Men det var lättare sagt än gjort. Tills en dag när Anton hämtade hem sonen Arvid från dagis.

– Ni vet de där namnbanden, de som sitter i varje dagisunges kläder, det var ett sådant band som inspirerade mig. Plötsligt när jag plockade upp Arvids jacka från golvet såg jag det där namnbandet på ett nytt sätt. Företaget skulle förstås heta "Sandqvist" och bandet blev förlagan när vi utformade logotypen, berättar Anton.

Redan tidigt i företagande var Anton Sandqvist medveten om immaterialrätten. Han hade flera kontakter med Patent- och registreringsverket (PRV) och förstod vikten av att se över sina immateriella tillgångar.

– Att registrera varumärket var en av de första saker jag gjorde i mitt företag, det är en självklarhet. Överhuvudtaget är immaterialrätten viktig att fundera över, man behöver en strategi för hur man kan använda den för att vinna konkurrensfördelar, anser Anton.

Sandqvists immaterialrättsstrategi har bland annat lett fram till beslutet att de valt att inte mönsterskydda sina produkter.

– Vi arbetar i en snabbrörlig bransch och vi kommer att få leva med att det dyker upp snarlika produkter, det här går att resonera mycket om, menar Anton.

Det finns en del grundvärderingar och immateriella tillgångar utöver de registrerade skydden som Anton Sandqvist lyfter fram i sitt företagande.

– Våra produkter ska hålla över tid. Jag söker gedigna material och för oss är det en självklarhet att tillhandahålla reservdelar och att det ska vara lätt att fixa en dragkedja som kärvar. Ytterligare en sak är att vi arbetar hårt för att säkra vår produktionskedja. Vi har gjort ett medvetet val och vi arbetar enbart med samma tillverkare. Det här är en framgångsfaktor och vi bygger upp ett ovärderligt "know-how". Vi har skapat personliga relationer med våra tillverkare. Idag kan jag skicka en designskiss på en servett och de fattar direkt vad jag är ute efter, berättar Sandqvist.

Mod och kunskaper

Många är de företagare som vittnar om att det tar tid att driva ett företag. Det kan Anton också skriva under på.

– Att driva ett företag tar tid, extremt mycket tid. Men det krävs mer än tid. Det krävs också att du är målinriktad och effektiv. Till den som drömmer om att förverkliga en idé är mitt råd: fokusera på vad du ska göra och gör det. Se också till att omge dig med personer som kan annat än det du kan, för du behöver råd och stöd i ditt företagande så att du kan växa och fortsätta utvecklas åt det håll du vill, avslutar Anton Sandqvist.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog