Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en arkitekt- och designtrio som funnits i över tjugo år och fått många utmärkelser internationellt. Deras möbler, designprodukter och arkitektur finns över hela världen. Ovanligt är det unika kreativa samarbetet som trion har byggt upp genom åren. Personkemin, den konstnärliga bakgrunden och vänskapen bygger trion, som med åren har utvecklats till något som skulle kunna liknas vid ett syskonskap. "Vi är mycket olika som personer men har samma mål och ideal på näthinnan. Det handlar om en passningslek där bollen går runt hela tiden", förklarar formgivaren Mårten Claesson.

Det unika samarbetet är en stor immateriell tillgång

Samarbetsformen i trion har gjort det möjligt för formgivarna att dels bli delaktiga i något större, dels bli ifrågasatta på ett konstruktivt sätt. De upplever att skapandeprocessen blir roligare i samarbete än om den sker individuellt. Inte särskilt förvånande har medlemmarna i trion tidigare varit med i popband, vilket sannolikt har inspirerat till den unika samarbetsformen, som är förhållandevis ovanlig i design- och konstsammanhang. Duos finns det exempel på men betydligt färre trios. Samarbetet är designtrions starkaste immateriella tillgång och hur det fungerar i detalj är något man ogärna går in på. Kort och gott, alla bidrar lika mycket och idag signerar de allt gemensamt. "Det gäller att alltid kunna överge sin idé om något bättre kommer upp på bordet", säger Mårten om samarbetet.

Upphovsrätt

"Vi gör allt från tandborstar till stora byggnader. Upphovsrätten är den grundval vårt arbete står på. Den är central för vår verksamhet", säger Mårten. Formgivarens arbete är ett konstnärligt yrke och produkterna kan ofta klassificeras som brukskonst. De kan mångfaldigas i större serier eller produceras i en liten begränsad upplaga och de skyddas främst av upphovsrätten. Det händer att trions produkter blir kopierade, mer eller mindre medvetet. Ibland handlar det om beräknad kopiering där förövaren kalkylerar med riskerna. Ibland är det mer finstilt där andra producenter håller sig väldigt nära deras design. "Okunskapen om upphovsrätten tycks vara stor", menar Mårten.

Avtal och royalties

Trions affärsidé är att deras design upplåts mot royalty. Det är ett upplägg som helt och hållet baseras på avtal och köparna sköter all produktion och försäljning av produkterna. Eftersom trion har en oerhört varierad och stor produktion krävs fabrikanter av olika slag som har specialiserat sig inom olika material och tillverkningsprocesser. På så sätt får trion bästa kvalitet i utförandet kombinerat med en spridning av produkterna i världens alla hörn. Resor, omvärld och den internationella arenan har funnits med från allra första början.

"Nu har vi anlitat en jurist som sköter alla våra avtal och förhandlingar. Detta för att vi ska kunna koncentrera oss på det kreativa arbetet och upprätthålla goda arbetsrelationer med våra fabrikanter. Nu gör vi det vi är bäst på. Kreatörer är ofta svaga förhandlare", menar Mårten. "När vi startade i början på 90-talet var det en outtalad självklarhet att man som formgivare endast kunde samarbeta med en fabrikant i taget, i ett sorts lojalitetsförhållande som bara gagnade producenten. Vi kände behov att hitta de bästa fabrikanterna i sitt slag och behövde då vända oss till flera olika. Vi var unga och kaxiga och utmanade det etablerade etablissemanget inom möbelproduktion. Vi var med och förändrade spelplanen i Sverige för formgivare. Detta är något jag är stolt över", säger Mårten.

Ett nedtonat varumärkesarbete

Varumärkesarbetet är inte centralt för oss. Självklart bryr vi oss om vårt renommé som formgivare och att vår design håller hög kvalitet, men som trio har vi inget behov av att marknadsföra oss. Vi är etablerade och köparna hittar oss, menar Mårten. 90% av det trion skapar handlar om kvalitetsmöbler för offentliga miljöer som köps in av företag och institutioner över hela världen. Priserna är i den övre klassen eftersom kvalitetskraven på produkterna är höga. Varumärkesarbetet kring de enskilda möblerna och deras marknadsföring är något som trions fabrikanter och deras försäljningsenheter arbetar med. "Oftast blir vi ombedda att hitta på namn på våra produkter, men namnstrategi är inget vi aktivt arbetar med över hela linjen", berättar Mårten.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog