Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

Hon vill göra träsandaler på höga klackar som utmanar och inspirerar modevärlden med sina naturliga träbottnar, färgstarka läder-remmar och utvalda spännen. Idag säljs träskorna på över 50 marknader i världen."Vi är ett svenskt modemärke som gör högklackade retroinspirerade naturliga träskoandaler", förklarar Emy.

Nostalgi och föredettingar

Namnet och det registrerade varumärket Swedish Hasbeens syftar på "föredettingar" och den tradition av trätoffelsmode vi hade i Sverige på 70-talet, då träskor var fashion. Företagets grundkoncept är att samarbeta med kreativa och roliga modebutiker runt om i världen. Skorna står för hantverk, stil och miljö i en unik blandning och resultatet är en ovanligt "lagom" sko. "Balansen och mixen mellan det snygga, vardagsnära, sexiga och komfortabla är det som utmärker sandalerna och har gjort dem så efterfrågade av kvinnor i alla åldrar. Många kunder uttrycker att de i träskorna kan kombinera sina olika roller i livet på ett balanserat sätt", menar Emy. Träskorna knyter an till bondetraditionens arbetarsko samtidigt som de i ny tappning får en elegans som utmanar vår syn på träskon som objekt. Träsandalerna passar bra både till kjol, byxor, vardags- eller festkläder.

Designprocessen och hantverket

Emy Blixt designar själv alla träsandaler och hämtar inspiration från 70-talets modeller. Hon arbetar tillsammans med skomodellörer i Italien och provar sig fram i papp och läder. Höga klackar av hela träbottnar skärs i ett enda stycke trä och är autentiska det gamla originalet från 70-talet. Remmar och läder skärs ut med stansknivar, blöts, lästas och torkas i en långsam process enligt den gamla svenska tekniken. Swedish Hasbeens arbetar uteslutande med läder som garvats med vegetabiliska oljor. Träet på de högsta klackarna har torkat i upp till sex månader. Designprocessen är en lek med att bryta tabun och invanda föreställningar för vad som är en träsko och sker i nära samarbete med hantverket.

Vår innovativa förmåga är vårt skydd

Företaget grundprincip är att föra in något nytt på marknaden, som inte finns. "Jag är liberal i fråga om kopiering och lägger inte kraft på att jaga andra. Är man med i leken får man leken tåla. Att vara bäst och springa snabbast känns viktigare. Jag får min energi av innovation och att differentiera mig med den kreativitet och kvalitet vi kan tillföra. Gud, vad bra att världen är relativt fri på så sätt", slår Emy fast. Swedish Hasbeens arbetar efter de premisserna och så har man byggt företaget. "När jag startade mitt företag återlanserade jag en toffel som tillverkades på 70-talet. Hantverket i Sverige hade inte dött ut men stora delar hade förändrats i kampen om att bli billigare och effektivare och jag fick starta upp en nyproduktion med allt vad det innebär kring underleverantörer och fabrikanter. Då ställde jag mig förstås frågan om det var tillåtet för mig att återlansera en gammal modell", fortsätter Emy. "Det är bra att vi låter oss inspireras av varandra för det för utvecklingen framåt", säger Emy.

Domännamn, varumärke och designskydd

När företaget stod inför en storlansering i USA väcktes frågan om domännamnet hasbeens.com. I USA fanns en klubb för pensionerade Disney-medarbetare som registrerat domänen. I gott samarbete med klubben köpte man domännamnet för att sedan gå vidare och registrera sitt varumärke i USA. Idag har man registrerat varumärket på alla viktiga marknader och även designskyddat det lilla klistermärket som finns i varje toffel. Klistermärket fungerar som en äkthetssymbol och garantistämpel.

Samarbeten och avtal

Företaget säljer sina sandaler på över 50 marknader via agenter, distributörer och online. 2011 gjordes ett designsamarbete med HM. Skorna såldes i 50 av HM:s flagship stores runt om i världen. Hälften av all försäljning sker i USA. "Mycket avtal blir det och det är extra viktigt när det gäller USA. Kundens efterfrågan är inspirerande att förhålla sig till, både som entreprenör och kreatör", säger Emy.

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog