HOPE – modet att växa och leva i
Kläder med kvalitet, jämställd omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är utgångspunkten för det Hope
skapar. Vägen att ladda varumärket med dessa associationer har inte varit alldeles rak, en kombination av hårt arbete och lite tur.
De kläder Hope skapar vill förena det bästa inom konfektion för män och kvinnor. Det är kläder som vinnlägger sig lika mycket om
innerfickans detaljer som den uppenbara ytan. Kombinationen av innehåll och utseende är grundfilosofin för designen. Det är inte
förvånande att varumärket vuxit sig starkt i Skandinavien och nu tar sig fram i Holland och andra länder i Europa där ett jämställt
yrkesliv är på frammarsch. Hope finns idag online och hos återförsäljare över hela världen och ser för närvarande sin största
tillväxtmarknad i Europa.
Rätt associationer
Att bygga ett varumärke är en mycket tidskrävande process och en stor investering. Det gäller att ha en god utgångspunkt och ett
långsiktigt perspektiv. Investeringen man gör i form av tid, kreativ kraft, kontakter och pengar måste säkras, eftersom ansträngningarna
och riskerna kan vara betydande. Ann Ringstrand, designer och en av grundarna av Hope berättar om hur hon tidigt lade
immaterialrättsfrågorna på bordet när hon och designern Stefan Söderberg grundade verksamheten. Ann kom från modeindustrin och hade där
fått inblick i hur oerhört viktigt varumärket är för kundrelationerna. Tidigt säkrade Ann och Stefan sitt varumärke på olika marknader
och i olika former. Ordet "Hope" förenade en för dem grafiskt tilltalande typografisk form med en positiv innebörd.
– Denna kombination kändes inspirerande och gångbar redan från allra första början, säger Ann. Nu är varumärket välkänt och
inarbetat men vägen dit har inte varit helt självklar.
– Associationerna till namnet har ibland närmat sig en religiös genre som
varumärket inte har varit förknippat med. Då har det varit viktigt med tydlig kommunikation kring vad varumärket faktiskt står för och
varumärkesregistreringar att luta sig mot, berättar Ann.
I de egna fysiska butikerna får Hope möjlighet att presentera varumärket i sitt rätta sammanhang och ytterligare ladda det med sina
värderingar. I de egna butikerna får de även värdefull direktkontakt med kunderna som ofta hjälper dem att utveckla och förtydliga sitt
koncept än mer. – Vi tar vara på de möjligheter som fungerar bra och är lyhörda för saker som kan förbättras och förtydligas, säger Ann.
Hög medvetenhet
På Hope har man från början haft en hög medvetenhet om immaterialrättsfrågor och tidigt anlitat ett ombud som bollplank. Tidigt
registrerade man de grundläggande skydd man behövde för att växa. Med tiden har förvaltandet av varumärket blivit en oerhört viktig uppgift.
På regelbunden basis gör man bevakningar av sina rättigheter och agerar vid kopiering och intrång. Kopieringen sker oftast av de stora
modekedjorna. Många gånger är det Hopes basplagg som skor, väskor och ytterplagg som blir kopierade. När så sker kontaktas företaget i
fråga. I många fall kommer det till stånd en förlikning och man kan undvika juridiska åtgärder och en tidskrävande rättsprocess. Då är det
viktigt med ett registrerat varumärke. Även andra skydd är värda att nämna, som till exempel domännamn som är så starkt förknippat med
varumärket. I Hopes fall är domännamn särskilt viktigt eftersom en av deras största butiker är online. I några fall använder man även
designskydd för att säkra viss mönsterkonstruktion ochutvalda grafiska mönster.
– Det är smart att säkra sitt varumärke med relevant skydd redan från början. Som ung och passionerad designer är detta ett
faktum som man lätt förbiser. Kanske fastnar man för ett namn, blir förälskad i det och undersöker inte dess potential och begränsningar
på olika marknader. Större medvetenhet om immaterialrätten skulle behövas tidigt i utbildningen på designskolorna, poängterar Ann. Jag
lärde mig det grundläggande i modeindustrin, har byggt på mina kunskaper i arbetet med Hope och slutligen också haft lite tur.
Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.