Casall – för träning och hälsa

Casall är ett svenskt born-global företag med immateriella tillgångar inom den expanderande träningssektorn. "Vi tänkte internationellt från starten och började exportera direkt", berättar Carl-Axel Surtevall, CEO och grundare av företaget.

Väskor i canvas flirtar med design från förr

En brinnande lust att kreera, en industriell symaskin och behovet av en snygg och funktionell väska – det är några av anledningarna till att väskföretaget Sandqvist såg världens ljus för 10 år sedan. Hobbyverksamheten, som Anton Sandqvist skötte från sin källare har idag vuxit till ett företag med 11 anställda och en omsättning på omkring 45 Mkr. På vägen har det behövts tajming, mod och kunskaper – bland annat om hur man registrerar sitt varumärke.

Designduon Edholm Ullenius

Designduon Edholm Ullenius illustrerar och formger tapeter, tyger, porslin och en mängd andra ytor. Deras uppdragsgivare finns idag över hela världen. Men hur tar man sig ut i världen? Här berättar duon om kulturkrockar, avtal och vikten av egna agenter.

Nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt.

JakeBox visar insidan på utsidan

Förpackningen kan öka försäljningen med över 2300%, det har JakeBox bevisat. Genom att konstruera innovativa CD-konvolut och kortförpackningar knyts ett företagskoncept samman med produkten.

Designtrion som gör avtryck i hela världen

Claesson Koivisto Rune är en designtrio som funnits i över tjugo år. Deras design och arkitektur finns över hela världen och har belönats med en mängd internationella priser. Men vad ligger bakom all framgång? Läs mer om Mårten Claessons tankar om syskonskap, royalties och varumärkesarbete.

HOPE – modet att växa och leva i

Kläder med kvalitet, omsorg om detaljerna och starkt moderna värderingar i livsstilsfrågor är Hopes utgångspunkt. Vägen att ladda varumärket med associationerna har bestått av en kombination av hårt arbete och lite tur.

Gammal och väldigt modern design

Ett nästan hundraårigt arbete med risktagande, nytänkande och tillväxtinvesteringar har gjort Svenskt Tenn till en designinstitution. Idag säljs föremål designade på 20-talet sida vid sida med formgivning från idag. Hur kan design från så olika årtionden fortfarande vara storsäljare i samma butik?
Delta i diskussionen! #ipdialog