Varumärkesskydd

Länkar öppnas i ny flik

Länkar öppnas i ny flik

Ett varumärke är ett specifikt kännetecken för en produkt eller tjänst, som ett namn, en symbol eller ett ljud. Med ett varumärkesskydd får man ensamrätt till sitt kännetecken och ingen annan får sälja samma saker med just det kännetecknet.

Poängen med varumärkesskydd

Att ha ett unikt varumärke är ingen garanti för att en affärsverksamhet ska lyckas, men förutsättningarna ökar eftersom ett varumärke lovar köparen något mer än själva produkten. Det kan vara en känsla av lyx, kvalitet, trend, eller att det är tillverkat på ett miljövänligt sätt. Någonting som gör att köparen väljer just dina löparskor och inte någon av de andra hundratals på hyllan bredvid. Först när varumärket spelar roll för någon blir det riktigt betydelsefullt, och med andra ord värt att skydda.

Så fungerar det

Ett varumärke kan bestå av bokstäver, figurer, siffror, färger, slogans eller ljud. Men för att kunna skydda ett varumärke behöver det vara unikt och inte gå att förväxla med andra varumärken som används för liknande varor och tjänster. Om någon till exempel tänker börja med hemleverans av glass får inte en liknande melodi som Hemglass-melodin registreras. Det går inte heller att få ensamrätt på ord som beskriver glass som ”pinnar och strutar” eftersom de orden inte är särskilt unika när det handlar om just glass.

Ibland kan man se symbolen ® på en produkt, det står för ”registered trade mark” och är den engelska benämningen på registrerat varumärke. 

Varumärkesskyddet gäller i tio år från registreringen och går sedan att förlänga med tio år i taget, hur länge som helst.

Rätt eller fel? Om varumärkesskydd

Fråga 1 av 3

Vad är ett varumärke?

Bra gissat, det är rätt!

Nej, försök igen.

Fråga 2 av 3

Vad innebär det att ha ett skyddat varumärke?

Rätt!

Nej, gör ett nytt försök.

Fråga 3 av 3

Vad krävs för att få ett varumärkesskydd?

Grattis, det är rätt!

Nej, försök igen.

Uppdaterad 2021-11-25