Les Mills – bygger sitt träningskoncept
På en internationell marknad erbjuder Les Mills gym och träningsklubbar ett helhetskoncept med gruppträning som omfattar kvalitetscertifierade träningsprogram samt ett omfattande marknadsföringsstöd och affärsstöd.
Successivt har Les Mills utvecklat sitt koncept och sitt erbjudande till klubbarna med förkoreograferade träningsprogram och nya releaser varje kvartal. Klubbarna får hjälp med sin lönsamhet, marknadsföring och ett varierat grundutbud till sina medlemmar. Företaget kommer från Nya Zeeland och finns etablerat i 85 länder i världen. I Sverige utgör deras program ofta basutbudet på gymkedjor som till exempel Nordic Wellness, Sats och Må bättre.
Vilka immateriella tillgångar finns i konceptet?
Företagets immaterialrättsstrategi är ett stort pussel. De viktigaste grundbultarna kan sammanfattas med varumärke och upphovsrätt. Patent finns för träningsutrustning, men utgör en mindre del. Därutöver är helhetskonceptet med licenser och utbildning för instruktörerna de viktigaste hörnpelarna i relation till klubbarna.
Varumärke
Les Mills många träningsformer är varumärkesregistrerade i olika länder. Det gäller namn som till exempel BODYPUMP, CXWORX, BODYBALANCE med flera – träningsformer som känns igen världen över hos olika kedjor och enskilda klubbar. Varje träningsform har sin speciella målgrupp och namnen behöver fungera inom olika språkområden. Varumärkena är registrerade i klasser för video, trycksaker och kläder bland annat.
Upphovsrätt
Bakom Les Mills träningsformer finns ett omfattande nätverk bestående av utbildade och kvalitetscertifierade instruktörer. I nätverket hos Les Mills Nordic (13 länder) finns idag inte mindre än 12.270 aktiva instruktörer. Produktion av utbildningsmaterial, träningsmusik och videos är en internationell verksamhet som i stora delar regleras av upphovsrätten. På huvudkontoret i Nya Zeeland jobbar man ihärdigt med upphovsrättsfrågorna, för att få produktion och distribution att fungera. Upphovsrätt och avtal för träningsmusik och STIM-avgifter är stora frågor.
Co-branding
Tillsammans med Reebok utvecklar Les Mills även träningskläder för sina program, med fyra nya kollektioner per år. På kläderna exponerar man sina varumärken och syr in uppmuntrande budskap för träningsaktiva. Denna form av co-branding med Reebook ger Les Mills stora fördelar. På så sätt sprider man träningsformernas namn på en global marknad.
Patent
Utrustningen SMART TECH för BODYPUMP innehåller en patenterad lösning. Träningsutrustning utgör dock en mindre del i helhetskonceptet och innefattar steplåda, stång och gummiband.
Vilka är framtidens träningsformer?
Vi kommer att få se mer digitalt framöver på gymmen, mer VR. Vi kommer att träna mer hemifrån, och i kortare intensivare pass, berättar Lena Holmberg, Marknadschef på Les Mills.
"Jag brinner för en hälsosammare värld", säger Lena som arbetat i elva år med Les Mills träningskoncept.
Intervjun gjordes 2016.
Testa ditt företag
I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:
PRV-skolan online för dig som vill veta mer
Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten