Cloetta gör det rätta med smart varumärkesarbete

Hela våren och sommaren är det tyst – men i oktober börjar de efterlängtade skumtomtarna att smyga sig fram i butikerna. Cloetta Juleskum har varit ett uppskattat inslag på julborden i Sverige i över femtio år och sedan 2006 är varumärket skyddat hos PRV, Patent-och registreringsverket.

Bockar, pepparkakor, julgranar och tomtar i alla dess former. Det är mycket vi förknippar med julen – inte minst godis. Försäljningen av Cloetta Juleskum ökar för varje år som går, och trots att tomtefavoriten bara säljs under en begränsad period kring julen är den idag den tredje mest sålda godispåsen i Sverige.

– Under 2018 såldes drygt 300 miljoner Juleskumnissar i Sverige, berättar Anna Bartholf, marknadsdirektör på Cloetta Sverige.

Värdefulla nissar bygger varumärket

Cloettas Juleskum har funnits i sin nuvarande form sedan 60-talet men registrerades som ordvarumärke hos PRV först 2006. Att det dröjde så länge berodde främst på att produkten började växa i popularitet, att man blev bättre på att synas och att fler konkurrenter började verka på marknaden.

– Vi skyddar våra varumärken av främst två anledningar: dels för att undvika att andra aktörer utnyttjar det vi har byggt upp och dels för att bygga ett större värde i företaget. Produktutveckling och mediainvesteringar är exempel på aktiviteter som bygger upp ett varumärke. Genom att bygga ut vår immaterialrättsportfölj ökar värdet i företaget ytterligare. Man ska heller inte glömma bort ett varumärkes egentliga funktion – att dels tjäna som ursprungsangivelse och skapa länken mellan ett företag och dess produkter, dels ha en garantifunktion – konsumenten ska veta vad det är man köper och att det håller en hög kvalitet, säger Anna.

Ett varumärke med fanclub

Sedan hösten 2019 har Cloetta Juleskum en egen fan club med över 120 000 följare på Facebook. Cloetta är dock långt från ensamma på konfektyrmarknaden och i juletider slåss flera olika tomtar om utrymmet i godishyllorna. En populär produkt råkar tyvärr ibland ut för intrång.

– Cloetta Juleskum är ett väl inarbetat och välkänt varumärke som konsumenterna har tagit till sig som originalet med hög kvalitet. När andra då försöker ”haka på” och döpa sina produkter till samma sak är det fråga om varumärkesintrång och då kontaktar vi alltid våra externa jurister som tar frågan vidare. Att försöka imitera marknadsledande produkter blir sällan eller aldrig bra, avslutar Anna. 

Intervjun gjordes 2019

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag