Coolstuff håller huvudet kallt på het marknad

Det svenska E-handelsföretaget CoolStuff siktar stort internationellt och beräknas nå en omsättning på 160 miljoner nästa år. Ta del av deras kloka råd för framgång.

Sajten CoolStuff.se säljer nyskapande saker och påhittiga prylar – sådana du vare sig visste fanns eller att du behövde.

– Vi letar efter innovativa produkter med wow-faktor som vi kan vara först med, berättar grundaren Kajsa Knapp.

Internationell sajt väntar

Sedan starten i Sverige 2004 då E-handel fortfarande var nytt har företagets omsättning ökat stadigt: 128 miljoner i år beräknas 2016 bli 160 miljoner. Efter lansering i Norge, Danmark, Tyskland och Finland kommer nu i höst en sajt på engelska.

– Vi valde att först starta i länder som är mer lika Sverige kulturellt. När vi nu öppnar upp mot USA och Storbritannien ger vi oss dessutom in på världens mest konkurrensutsatta e-handelsmarknad.

Förra året skickade CoolStuff över 300 000 paket till kunderna på sina marknader. Med den internationella sajten kan siffran växa exponentiellt.

– Genom coolstuff.com kommer vi kunna se varifrån flest internationella kunder kommer. Det ger en fingervisning om vilket nästa nationella marknad ska bli, säger Kajsa.

Varje marknad är unik

En annan del av CoolStuffs marknadsstrategi är att man vill kunna samla all personal på samma ställe: på malmökontoret sitter danskar som har hand om den danska sajten och norrmän sköter den norska. Internationell expansion handlar ju inte bara om att översätta texten. Det som fungerar i ett land kanske inte fungerar i ett annat. Frakt, marknadsföring och mycket annat måste anpassas för varje marknad. Det är en fördel att ha ett nationellt telefonnummer och adress och helst en nationell kundtjänst för varje marknad.

– Vi säljer samma varor, men det är ytterst viktigt att varje land behandlas nästan som ett eget företag, med sina egna förutsättningar. Det är också därför vi har väntat tills nu med att bli globala, resonerar Kajsa.

Skyddat varumärke en framgångsfaktor

När man expanderar utomlands följer många frågor om varumärke och varumärkesskydd och att ta med sig ett namn globalt ställer krav på kunskap om immaterialrätt. Det är viktigt att ha tänkt igenom sin immaterialrättsstrategi och att ta stöd av aktörer som finns på marknaden.

I PRV:s databas Svensk varumärkesansökan kan man snabbt se om varumärket man tänkt sig är unikt. Det finns också advokatbyråer och ombud som arbetar på kunders uppdrag med dessa frågor.

– Vi har haft advokater som i flera år försökt hjälp oss med dessa frågor, och det har i etapper varit oerhört svårt. Men det är viktigt att skydda sitt varumärke: dels för att ingen ska kunna kopiera det och dels för att det underlättar när du ska ansöka om nya domäner utomlands, resonerar Kajsa.

Kajsa säger att Cool Stuffs varumärke i sig kan komma att bli betydelsefullt i och med lanseringen i nya länder.

– Nu slår vi på stora trumman och hoppas ju så klart att det kommer att skrivas i engelskspråkiga bloggar och tidningssajter. Då kommer varumärket att bli än viktigare.

Viktigt med varumärkesskydd

En utmaning för CoolStuff har varit att skydda namnet och processen har sett olika ut på varje enskild marknad.

– Vi försökte i flera år skydda varumärket i Europa och fick till en början nöja oss med att skydda logotypen. Nu har vi dock äntligen lyckats skydda varumärket i EU. När vi köpte domänen coolstuff.com så ingick dock varumärkesskydd i USA. Nu håller vi på att skydda namnet i Kina – varje marknad har verkligen sina egna varianter för att få rätt skydd.

Kajsa tipsar också om att inte ha olika namn i olika länder. Det skapar många problem, inte minst i marknadsföringen, och dessutom tycker sökmotorerna om att man har samma namn.

Säkra ditt domännamn

En annan utmaning har legat i att köpa loss domänerna för varje marknad. Väldigt få nationella CoolStuff-domäner var lediga i början.

– Vi har ägnat flera år åt att köpa loss domäner, mer eller mindre dyrt. Vissa av dessa borde vi så klart köpt loss tidigare, men jag tror ändå att det vara ganska sunt att vi tänkte småskaligt där i början. Det är dock ett viktigt råd beroende på vilket namn man har – kolla hur det ser ut med de nationella domänerna. Om de inte är lediga kan det bli en dyr affär att köpa loss dem.

Intervjun gjordes 2016.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online