Elaine Eksvärd sitter framåtlutad på en stol med händerna i knäet.
Fotograf: Jesper Anhede

Elaine Eksvärd snackar snyggt om varumärkets betydelse

Retorikkonsulten Elaine Eksvärd vet allt om ordens värde. Därför har hon registrerat varumärket Snacka snyggt hos PRV. Läs hennes tankar och tips om varumärken och namnval.

- Jag har min kompis Amanda att tacka för namnet Snacka snyggt. Vi skulle filma en pitch för ett tv-program, och försökte hitta ett bra namn som inte lät för mossigt eller högtravande. Då kom hon på namnet Snacka snyggt, och jag tyckte att det var ett jättebra namn, berättar Elaine.

Namnet lever upp till de kriterier som Elaine tycker är viktiga när hon namnger allt från företag till böcker.

- Namnet ska ge svar på vad du får. Det är viktigare än att tala om vad det är för produkt eller tjänst. Dessutom får varumärket gärna sätta sig på hjärnan.

Sedan 2011 finns varumärket Snacka snyggt registrerat hos PRV. Ett steg Elaine valde att ta eftersom det kändes viktigt att ha ensamrätt på varumärket.

- Jag har stor nytta av min varumärkesregistrering. Det finns de som tycker att Snacka snyggt är ett bra namn och som därför vill använda det. Det har aldrig varit några problem att få dem att backa när en jurist har kontaktat dem och upplyst dem om att det är ett intrång i mitt varumärke, förklarar Elaine.

Personliga varumärket viktigt att vårda

Elaine är inte bara retorikkonsult, utan även föreläsare, bloggare och författare till flera böcker. Därför är det inte bara det registrerade varumärket Snacka snyggt som är viktigt att vårda, utan även det personliga varumärket Elaine Eksvärd.

- Som Elaine Eksvärd vågar jag vara mer personlig. Där kommer till exempel mina sociala medier in. Under varumärket Snacka snyggt är jag mer strikt retorikkonsult, förklarar Elaine skillnaden mellan de två varumärkena.

Elaines tips till nya eller blivande företagare:

  • Studera folk i din bransch och inspireras, men gör din egen grej.
  • Fundera på vad du kan tillföra som inte redan finns.
  • Allitterationer är en retorisk figur som är toppen att använda när du ska välja namn på ditt företag eftersom de fastnar i huvudet. Exempel på allitterationer: snacka snyggt, prata prydligt, tala tydligt eller käck kommunikation.

Intervjun gjordes 2021.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online