Vrida – design som sprider ljus

Säkra er domän först och välj sedan varumärke att registrera. Det rådet ger Robin Sjöström, produktutvecklare på Vrida of Sweden som patenterat en lösning som gör upphängning av lampor enklare och vackrare.

Vem har inte våndats över att behöva borra i ett vackert tak och sedan varit nervös över att inte få lampan på exakt rätt plats? Särskilt när man kanske möblerar om ibland och vill justera placeringen?

Det problemet hade elektrikern Mashhadi funderat mycket på, berättar Robin Sjöström, arkitekt och produktutvecklare på Vrida.

Porträttbild på leende man
Robin Sjöström

– Mashhadi såg problemet både i hem och kontor med att lampan behövde flyttas flera gånger, ofta med resultatet med hål i taket. Han uppfann en lösning som han sökte patent på. Till sin hjälp hade han en patentingenjör som skrev ansökan.

2017 blev det svenska patentet godkänt och ett bolag bildades kring uppfinningen med Robin Sjöström och elektrikerns son David Eriksson som är VD för Vrida of Sweden.

– Mashhadi gick tyvärr bort 2022, men han hann se bolaget växa och ta form. Min roll har varit att utveckla sortimentet, arbeta med att bygga upp varumärket och delta i arbetet med att registrera våra immateriella tillgångar.

Förutom ett svenskt patent, har man registrerat ordmärket ”Vrida” i Sverige inom klassen för belysning och deras logotyp (ett figurmärke) inom EU. Dessutom har man registrerat en rad designskydd inom EU vartefter produktsortimentet har växt.

– Att ha våra registreringar är verkligen en trygghet och en stolthet för oss som hjälpt oss när vi diskuterat med återförsäljare och leverantörer. Vi registrerar det vi utvecklar och märker med tiden vilka av registreringarna som kanske inte blir aktuella att förnya.

När de startade företaget var Svenssons i Lammhult deras drömåterförsäljare och efter att David gått rakt in på deras butik i Göteborg och presenterat lösningen slutade det med att de också blev deras första återförsäljare.

Grundmodellen av lamparmen Vrida är gjord i massivt trä och alla komponenter tillverkas i Sverige. Att bara ha svenska leverantörer har flera fördelar, tycker Robin Sjöström.

– Vi försöker ha alla våra leverantörer inom tre timmar från Göteborg där vi har vårt kontor. På så sätt kan vi lätt lyfta luren eller åka dit om det skulle bli något problem eller kan hjälpa till med transporter eller annat som dykt upp under årens lopp. Det blev extra tydligt under covid då vi hade minimalt med förseningar, till skillnad från andra med produktion i Kina. Vi har också märkt att svensktillverkat ger varumärket tyngd och ett ökat intresse bland våra återförsäljare.

I dagsläget är de bara två på företaget. Man har inte tagit in några investerare eller lån eftersom man vill växa organiskt. Istället har man ett tätt samarbete med sina leverantörer, något Robin Sjöström verkligen vill lyfta fram som positivt.

– Det tar 4–5 år för en sådan här produkt att få fäste på marknaden och vi har låtit det ta den tiden. Nu har vi både webbshop och återförsäljare, nästa steg är att expandera till Finland, Tyskland och kanske Danmark.

Initialt fick de goda råd och ett innovationsstöd från ALMI som hjälpte dem finansiera testningen och CE-märkningen av produkten. De har också utnyttjat EUIPOs SMF-fond för att täckaavgifterna för designregistreringar.

Intervjun gjordes 2023.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online