PRV ansluter till nytt konvergensprogram för varumärken – CP15

PRV har tillsammans med EUIPO, andra nationella immaterialrättsmyndigheter och användarorganisationer tagit fram ett nytt konvergensprogram som vi ansluter oss till den 12 juni 2025.

Programmet, som går under beteckningen CP15, handlar om jämförelse av varor och tjänster i varumärkesansökningar som är ett av de mest centrala momenten i prövningen.

Gemensam praxis inom EU

Ett konvergensprogram skapar en gemensam praxis för bedömningen av varumärkes- och designansökningar, med syftet att se till att det finns en enhetlig prövning mellan de olika EU-länderna. Den gemensamma praxis som tagits fram är inte bindande rättskällor, utan fungerar som riktlinjer och hjälpmedel vid bedömningen.

CP15 står för det femtonde konvergensprogrammet i ordningen.  I den gemensamma praxisen fastställs

  • Hur man ska hantera termer i varu- och tjänsteförteckningar som är oklara eller oprecisa.
  • En gemensam tolkning av Canon-kriterierna, med utgångspunkt i EU-domstolens praxis (mål C-39/97, punkt 23).
  • Att skapa gemensamma principer för hur varor och tjänster jämförs, i samband med bedömningen av risk för förväxling.

Canon-kriterierna är ett begrepp som används i EU-domstolens rättspraxis och beskriver vilka faktorer som ska vägas in vid bedömningen av om två varor eller tjänster, som motanförda varumärke omfattar, liknar varandra. Det handlar bland annat om:

  • Art
  • Avsedda ändamål
  • Om varorna eller tjänsterna kompletterar eller konkurrerar med varandra
  • Omsättningskrets
  • Distributionskanaler

Även om jämförelsen av varor och tjänster alltid ska göras från fall till fall, fungerar principerna som vägledning för att säkerställa att olika immaterialrättsmyndigheter i EU hanterar den på ett liknande och förutsägbart sätt.

Läs mer om CP15 och den gemensamma praxisen här