Varför immaterialrätt?

Många företag sitter på värden som de själva inte ser. De kan dölja sig i patent, varumärken, design, företagsnamn, avtal, arbetsmetoder och mycket annat. Här hittar du berättelser med framgångsrika företagare, som alla har det gemensamt att de arbetar strategiskt med immaterialrätt för att nå framgång.

Fjällräven

Handel med piratkopior är ett ökande problem – dels för företagen själva, men framförallt för deras kunder. Detta visar en nyligen publicerad studie beställd av PRV. Ett företag som tidigt uppmärksammade problemet med piratkopierade produkter och som arbetat med detta är friluftsföretaget Fjällräven.

Läs intervjun med Fjällräven

Polarn O. Pyret

Vinnare av Signumpriset 2019. I och med globaliseringen har både konkurrens och risk för piratkopiering ökat. Därför arbetar Polarn O. Pyret aktivt med sina immateriella rättigheter.

Läs intervjun med Polarn O. Pyret

Svenskt Tenn

I Svenskt Tenns sortiment finns många designklassiker, som till exempel vasen Dagg och tyget Elefant. De utgör immateriella tillgångar med ett stort värde.

Läs intervjun med Svenskt Tenn

Fler inspirerande intervjuer med företag hittar du här

Gör en genomlysning av ditt företag!

Så mycket som 80 procent av företagens värden ligger i de immateriella tillgångarna. Företag som utvecklar och vårdar sina tillgångar har högre lönsamhet än de som inte gör det. Testa och se om ditt företag har dolda tillgångar.

Testa ditt företag!