Växtbaserat cashewkött
Mat o dryck | Produkt | Varumärke

CashewMeetly – Klimatsmart vegokött av Cashewäpplet

Varumärket CashewMeetly är ett växtbaserat, näringsrikt alternativ till kött som endast innehåller en ingrediens: ekologiskt cashewäpple. Cashewmeetly är en livsmedelsinnovation som bidrar till att minska klimatpåverkan genom att ta vara på frukten som annars slängs efter skörden av cashewnötter.

Idén till CashewMeetly föddes av en slump. Linnéa Falkinger, social entreprenör och grundare har sedan 15 års-åldern bott och jobbat mycket i Senegal där hon 2016 blev inbjuden av vänner på vad hon trodde var en köttgryta. Hon kunde inte riktigt avgöra vilket typ av kött hon åt men texturen och färgen påminde om animaliskt kött. Smaken var lätt sötsur med mycket umami men det var inte kött utan cashewäpple berättar Linnéa.

Porträtt på grundaren Linnéa Falkinger
Grundare, Linnéa Falkinger

I grytan hade man tagit vara på fruktköttet från cashewäpplet som annars räknas som svinn vid produktionen av cashewnötter. Linnéa såg potentialen och en stor global marknad framför sig.

– Mina vänner hade en jättebra grej på gång men såg det som en restprodukt som man kan äta och bli mätt av medan jag såg utvecklingsmöjligheter, att kunna ta vara på ett enormt matsvinn och samtidigt erbjuda ett näringsrikt naturligt växtbaserat kött ute på den globala världsmarknaden men framför allt erbjuda schyssta arbetstillfällen till lokalbefolkningen kvinnor.

Ett äpple per nöt

En äppleliknande frukt med en nöt i ett träd
Ett växande cashewäpple med cashewnöt

Cashewnöten som i själva verket är ett frö växer under cashewäpplet. Det går åt ett äpple per nöt och för varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple bort eftersom det har väldigt kort hållbarhet och inte är jättegott att äta färskt. På 10 kg cashewnötter blir det 90 kg cashewäpplen som slängs som avfall. Bara i Afrika ruttnar över 22 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna, och då står Afrika för ungefär 60% av världsproduktionen berättar Linnea.

Social, hållbar och cirkulär affärsmodell

Som mamma till fyra snart fem döttrar och själv kvinna med ett brinnande intresse för kvinnors rättigheter, såg hon framför sig hur hon skulle kunna skapa fler arbetstillfällen för små kvinnokooperativ i Senegal och tillsammans med dem bygga upp någonting väldigt bra från jord till bord.

År 2019 grundade hon företaget och varumärket CashewMeetly med fokus på att göra en hållbar produkt från tillverkning till slutanvändare och sedan starten har den cirkulära, hållbara och socialt ansvarstagande affärsmodellen fortsatt varit lika viktig som själva produkten.

Betydande förädlingsprocess

Produktionen av själva produkten skapas genom en naturlig och komplex förädlingsprocess i flera steg och är en innovation som utvecklats i samarbete med kvinnorna i Senegal där allt görs för hand. Frukten handplockas och bearbetas direkt innan den slutligen torkas i solugnar lokalt. Till skillnad från många andra producenter så slutpaketerar de även sina varor lokalt, helt utan onödiga mellanhänder eller transporter.

– Vi köper äpplen direkt av bönderna och ser till att de får hjälp med Fairtrade-certifiering, vilket också gör att bönderna garanteras bra betalt för råvaran och de får tillbaka ett visst antal procent för allt de säljer. Vi producerar, processar och slutpaketerar tillsammans med kvinnorna lokalt i varje produktionsland och så går det en transport med båt till Sverige efter varje säsong.

Den cirkulära delen i affärsmodellen handlar om att återinvestera en del av vinsten till barn och ungas skola och utbildning lokalt och bland annat har de tagit in kapital för att bygga en fabrik i Senegal som på sikt kommer att generera 500 nya arbetstillfällen för kvinnor som ska kunna producera ungefär 1000 ton torkad produkt per år.

Varumärkesskydd och företagshemlighet

Linnéa tog tidigt hjälp av proffs för att skydda varumärket i Norden och Europa och efter att ha rådfrågat om patent på den unika torkningsprocessen valde man till slut att hålla den hemlig. Det är bara några få i varje produktion som känner till hela förädlingsprocessen och genom att hemlighålla vissa delar kan de skydda den.

– Produkten som vi gör idag är vi först i världen med att göra. Det finns ju de som bara torkar äpplet men det gör inte vi. Vi har en naturlig förädlingsprocess som sker i många steg och hoppar man över något steg så får man en helt annan produkt.

Samarbete med Axfood och Jävligt gott

En bild på en gryta
Chiligryta med mörk choklad

Idag samarbetar Linnea med Axfood som hon fick kontakt med genom livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad. Sedan dess har de arbetat med att utveckla och introducera CashewMeetly på den svenska marknaden och idag kan man bland annat köpa produkten i varumärkets egna webbshop, online hos Happy Vegan,  på Willys, Citygross, Hemköp och Urban Deli. De har även nyligen påbörjat ett samarbete med Martin & Servera och arbetar tillsammans med Sveriges främsta matinfluencer inom Vego och hållbarhet, kokboksförfattaren Gustaf Johansson som inspirerar med olika recept av produkten i sin blogg ”Jävligt gott”, och som också är delägare i CashewMeetly.

Mål och framtidsvision

Namnet CashewMeetly kom till ur en ordlek då företaget på sikt planerar att även kunna ta vara på nötterna och juicen och ville ha ett namn som man kan tolka som ett första möte med hela frukten.

Linnea vill fortsätta bygga ett starkt varumärke och söker en större långsiktig investeringspartner som har samma värderingar för att kunna skala upp globalt utan att tumma på det hållbara, sociala och cirkulära.

– Vi skulle behöva ta in mellan 20-40 miljoner för att nå nästa steg.

Hittills har produktionen av varumärket CashewMeetly expanderat från Senegal till Brasilien och Benin och fler länder som Indien och Tanzania har redan utbildats. Näst på tur står Vietnam, Moçambique, Guinea Bissau och Elfenbenskusten som kommer få utbildning och produktionsuppstart under året. Ett team från Senegal åker regelbundet ut och utbildar både bönder och lokala småproducenter i nya länder.

Då affärsmodellen är skalbar och Cashewträdet växer längs ekvatorn över hela världen är mitt mål att starta upp fler hållbara cirkulära och sociala produktioner i fler länder med stora produktioner av cashewnötter där cashewäpplen fortfarande går till spillo, avslutar Linnea Falkinger.

Foton: CashewMeetly

Intervjun gjordes 2024.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online