En närbild på ett par svarta och röda hörlurar
Produkt | Teknik | Patent

Exeger – sladdlöst och solklart

Svenska solcellsföretaget Exeger har patenterat en solcellsfilm som kan klä in föremål för att ladda dem. En gedigen plan för de immateriella tillgångarna redan från början har varit en förutsättning för världsexpansionen.

Sedan svenska solcellsföretaget Exeger vann första pris i EPO:s European Inventor Awards 2021 och medialt fick ett stort genombrott med sin uppfinning har det hänt en hel del, berättar grundaren tillika VD Giovanni Fili.

Porträttbild på korthårig man
Giovanni Fili

”Vi har tagit in total runt 135 miljoner Euro, vi har fått ut sju nya produkter på marknaden och tecknat ensamrättsavtal med ett antal kunder som har över 50% av sin marknad. I april kommer de första hörselskydden från 3M Peltor med vår teknik. Vi har tecknat globalt ensamrättsavtal med världens största tillverkare av digitala prislappar som bland annat används på Walmart och IKEA. Även världens största tillverkare av möss och tangentbord, plus världens största tillverkare av teknik som används i bilar för att betala vägtullar.”

För att få teckna avtal med de största kunderna krävdes att de hade två ställen för tillverkning, utifall något hände på den ena fabriken. Under våren 2023 öppnade de därför sin andra fabrik. Nu är de över 200 anställda.

Tidigt tänk kring immaterialrättsstrategi

När Giovanni Fili slog sig ihop med CTO Henrik Lindström 2009 kontaktade han tidigt Katarina Lundblad Pinnekamp, jurist med lång erfarenhet av IP-frågor på stora bolag och frågade om hon ville sitta med i styrelsen.

”Jag frågade: Hur lägger man upp en strategi om man vill bli nästa Apple? Hon skrattade. Det gjorde inte jag. Sedan utarbetade vi en strategi som har hjälpt oss sedan starten.”

Man började med att lämna in ett patent 2011 på grundtekniken som handlar om arkitekturen i solcellslagret. Exeger gör en tunn flexibel solcellsfilm som innehåller ett lager med 1000 gånger högre ledningsförmåga än tidigare solceller som dessutom placeras bakom, istället för framför det lager som absorberar ljus. Effekten blir att solcellerna kan bli en pålitlig energikälla i både solsken och inomhus.

Råvarorna i tillverkningen är billigare än traditionella solceller, har lägre koldioxidutsläpp och är inte så sällsynta att de kontrolleras av bara en nation.

”Vi har valt att patentera det som man kan se om man plockar isär en av våra solceller. Receptet, processen och maskiner har vi däremot som företagshemligheter. Ibland började vi vår patentansökan i USA, ibland i Sverige när vi behövde ett snabbt utlåtande. ”

En robotarm ovanför en solcellsfilm
Solcellsfilm

Han beskriver deras IP-strategi som defensiv med syftet att skapa frihet att utföra målen de har i sin affärsplan.

”Det är många olika skydd som samverkar. Vi har företagshemligheterna, de registrerade skydden men också att vi satsat på en skalbar teknik som gjort att vi snabbt kunnat expandera och få kontrakt med de stora kunder vi nu fått. Det innebär samtidigt att de kommer att hålla oss om ryggen utifall någon vill kopiera vår teknik.”

Skickade aldrig en produkt

De första tio åren, innan det fanns en produkt på marknaden, skickade de aldrig iväg en solcell. Ville kunder göra tester åkte Exeger till kundens fabrik, var med vid testningen och tog med sig solcellen därifrån för att inte riskera kopiering.

Hur får man finansiering för en så hemlig teknik när man inte vill berätta hur den funkar?

”Där har vi fått otroligt fin hjälp från innovations-Sverige. Vinnova och senare Energimyndigheten. När vi har sökt pengar hos dem gör de en grundlig teknisk genomgång och testar tekniken. I många fall har det räckt för att övertyga professionella investerare om att tekniken fungerar.”

Förutom patent, har man registrerat Exeger som varumärke, liksom Powerfoyle.

”Vi använder samma strategi som Intel och är ett ’ingrediens’-varumärke. Även om vi gör hörlurar ihop med Adidas, står alltid Powerfoyle på produkten. Den kvalitetsstämpeln ingår i vår långsiktiga IP-strategi som kommer att bli allt viktigare i framtiden när våra patent gått ut.”

Intervjun gjordes 2024. Foto: Exeger.