POC – en välskyddad framgångssaga

Rädda liv och utveckla säkerhetslösningar för skidåkare och cyklister – det var idén när POC grundades i början av 2000-talet. I dag sticker företaget ut med starka produkter som är immaterialrättsligt skyddade.

2003 grundade Stefan Ytterborn företaget POC som i dag exporterar skyddsutrustning för skidåkare och cyklister till 45 länder i världen. Stefan har jobbat med produktutveckling och kommunikation i diverse branscher under hela sin karriär. En dag tröttnade han dock på det han gjorde.

– Jag kände att jag ville byta spår och göra nytta. Jag har tävlat i utförsåkning på skidor och när mina söner också intresserade sig, så blir man lätt oroad med träning och tävling i höga hastigheter. Det var förmodligen den främsta drivkraften till att starta POC.

Få vuxna använde hjälm

 

2003-2004 fanns det inte många aktörer i branschen. Få vuxna bar hjälm i skidbacken och marknaden var allmänt restriktiv för denna typ av produkt. Stefan såg dock att bristen på konkurrenter i kombination med nya och spektakulära men riskfyllda skiddiscipliner samt en växande medvetenhets- och hälsotrend kunde vara lönsam, så han startade det vi idag känner som POC.
– POC är ett företag som har sin näring i sin mission. Vi gör vad vi kan för att rädda liv bland cyklister och skidåkare. Det är den drivkraften som stärker oss i arbetet, att alltid hela tiden försöka göra bättre lösningar och produkter för användarna.

För att skapa säkra produkter satte Stefan tidigt ihop ett team med medicinsk kompetens. En ryggmärgsskadespecialist, en neurolog och en ortoped utgör grundstenen i företagets medicinska kompetens och med hjälp av konstant feedback från användarna arbetar de med att utveckla ännu säkrare och mer stabila produkter i POCs eget labb.
– Vissa processer går snabbt från idé till färdig produkt, det finns ju redan mycket forskning på ämnet. Annat tar längre tid och behöver undersökas närmare.

"Viktigt att skydda produkterna"

I dag hittar du runt 600 enskilda artiklar för "snow and wheels", skidåkning, snowboarding, landsvägscykling och mountainbike, hos POC. En faktor som gör företaget unikt är att de har valt att skydda nästan samtliga av sina produkter immaterialrättsligt.

"Vi vill helt enkelt undvika att folk kopierar och utnyttjar den tid och kraft vi lagt ner på att framställa en riktigt bra produkt för att producera samma sak."

En av de första sakerna Stefan Ytterborn gjorde under uppstarten av företaget var att etablera kontakt med en jurist.

– Vi vill helt enkelt undvika att folk kopierar och utnyttjar den tid och kraft vi lagt ner på att framställa en riktigt bra produkt för att producera samma sak. Om vi hittar en ny teknik att skydda en rygg, en axel eller ett huvud genom vill vi vara ensamma om det. Det skapar en stor konkurrensfördel att skydda sina produkter, det avhåller andra från att göra det vi gör.

Även skydd av namn och logotyp är viktigt – inte minst med tanke på att konkurrenter kan skapa en produkt som ser likadan ut men inte alls uppfyller samma säkerhetskrav som riktiga POC-produkter gör. En nackdel med att ha så många skydd är dock kostnaden, menar Stefan.

– Allting har ju ett pris. Det finns en komplexitet i immaterialrätten, om vi skulle skydda allt vi har hade vi inte haft råd att driva en verksamhet. Det är här våra duktiga jurister kommer in i bilden med sin expertis; de agerar rådgivare och hjälper oss i hela processen. Om jag ska ge nystartade företag ett gott råd på vägen är det att inte försöka uppfinna hjulet igen utan anlita en riktigt bra jurist.

30 procent mer tack vare immaterialrättsstrategi

I dag omsätter POC 350 miljoner kronor och har osedvanligt många patent. Immaterialrätten används som ett affärsverktyg i och med sin tyngd; kunder och användare förstår att det är en bra produkt som har tagits fram av experter och har en unik ställning på marknaden. Dessutom har de starka skydden spelat en stor roll under de senaste åren.
– Företaget har köpts upp, sålts och köpts upp igen. När POC såldes till ett amerikanskt bolag 2012 köptes alla som investerat från början ut. Tack vare att vi hade så starka skydd blev priset de fick betala för POC runt 30 procent dyrare.

Att POC har blivit en sådan framgångssaga tror Stefan Ytterborn beror på en rad faktorer.
– Min erfarenhet och bakgrund, sportsligt såväl som professionellt, tillsammans med oerhört kompetenta medarbetare, det medicinska teamet och användare på högsta internationella nivå har entusiasmerat oss att ständigt utvecklas och att göra bättre produkter.
Det fina med produkter och skydd är att allt är mätbart. Man kan mäta hur produkten levererar och vilka utmaningar som finns. Jag känner mig lyckligt lottad att jobba i en verksamhet där man kan göra skillnad och nytta.

Intervjun gjordes 2013.

Vad krävs för att få skydd?

Gemensamt för skyddsformerna är att det du vill skydda på något sätt måste vara nytt och annorlunda jämfört med vad som redan finns.

  • För att en uppfinning ska kunna få patentskydd måste den vara ny, skilja sig tydligt från känd teknik och dessutom kunna återskapas industriellt.
  • Formgivning måste vara ny och särpräglad för att kunna mönsterskyddas.
  • Ett varumärke får inte vara förväxlingsbart med någon annans redan kända varumärke eller firma. Det får heller inte vara beskrivande för de varor och tjänster man ansöker för.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online