Frågor och svar

Här svarar vi på vanliga frågor om tjänsten.

Vad ingår i tjänsten?

  • Skapa användarinloggning och konto.
  • Ange mailadress för avisering av meddelande.
  • Se information om ärenden och handlingar som finns för Patent PCT och Nationella varumärken.
  • Söka bland ärenden.
  • Visa och ladda ned dokument.
  • Länkar till inlämningstjänster och depositionskonto.
  • Länkar till Svensk Patentdatabas och Svensk Varumärkesdatabas.
  • Välja språk, svenska eller engelska, för att använda tjänsten.

Hur ser planen för nyutveckling ut?

Än så länge finns ärendetyperna Patent PCT och Nationella varumärken på Mina sidor, men PRV kommer utveckla utbudet löpande och lägga in fler ärendetyper.

På vilka sätt kan jag logga in?

Välj ett av sätten nedan för att logga in på Mina sidor:

  • Mobilt BankID
  • BankID
  • EPO smartcard

Logga in på Mina sidor (extern webbplats)

Vad är en kontoadministratör?

Det finns två olika behörigheter för användare i ett konto: läsbehörighet och administratörsbehörighet.

Den som är kontoadministratör kan redigera kontots uppgifter, lägga till eller ta bort användare till kontot samt ändra behörighet för andra användare i kontot. Administratören kan också ta bort eller arkivera meddelanden.

Personer med läsbehörighet har tillgång till kontot med alla meddelanden och ärenden, men har inte behörighet att göra ändringar kopplade till kontot.

Den person som skapar ett konto blir automatiskt administratör för kontot.

Hur får jag tillgång till ett konto som redan finns?

För att få tillgång till ett befintligt konto behöver du bli inbjuden av en kontoadministratör för kontot. För att en kontoadministratör ska kunna söka upp dig och lägga till dig som användare i kontot, behöver du ha loggat in vid ett tidigare tillfälle och godkänt användarvillkoren i Mina sidor.

Vad gör jag om jag inte ser något av mina ärenden?

Uppger du ditt organisationsnummer eller personnummer vid inlämning av en ny varumärkesansökan eller ditt kundnummer när du lämnar in en ny PCT-ansökan, kommer ansökan att kopplas till ditt konto på Mina sidor. Äldre ärenden kopplas inte upp.

E-post till kundsupport@prv.se

Vem kontaktar jag för att få hjälp med tjänsten?

Har du frågor om Mina sidor kontaktar du vår kundsupport.
Telefon till kundsupport: 08-782 28 00

E-post till kundsupport@prv.se

Hur säker är tjänsten?

För att få tillgång till tjänsten måste du identifiera dig med svensk e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID) eller EPO smartcard. Användare i Mina sidor kan bara se ärenden som är kopplade till konton som man blivit inbjuden till eller som man själv har skapat.