Gå till innehållet

Varumärkesskydd - Hur funkar det?

Denna grundkurs ger en bra förståelse för de juridiska förutsättningarna för dig som jobbar såväl strategiskt som operativt inom området.

Kursmål

Målet med kursen är att ge en god grundförståelse för de juridiska förutsättningarna för dig som jobbar med eller i nära anslutning till strategiskt eller operativt varumärkesarbete.

Målgrupp

Kursen riktar sig till alla som av olika anledningar kommer i kontakt med varumärkesfrågor och behöver grundläggande kunskaper inom området. Det kan exempelvis vara rådgivare, kommunikatörer, personal på marknadsavdelningar, reklambyråer, art directors, beslutsfattare, affärsstrateger, IP-administratörer, varumärkeshandläggare med flera.

Kursbeskrivning

Överallt omges vi av varumärken i form av logotyper, produktnamn och unikt utformade produkter, men få är bekanta med den bakomliggande varumärkesrätten. Detta kan ibland leda till att man en dag möts av att en konkurrent åker snålskjuts på ens idéer, om man inte agerar. I kursen tar våra varumärkesexperter upp varför det är en klok och billig investering att skydda och vårda sina varumärken samt hur man går bäst tillväga. En god förståelse för varumärkesrätten är nödvändig för att framgångsrikt arbeta med varumärken och i förlängningen få god utväxling på det egna marknadsarbetet.

Kursen är även en god grund för ytterligare fördjupning i ämnet genom vårt övriga kursutbud som på olika sätt hjälper dig att tjäna pengar på goda idéer.

Exempel på ämnen som tas upp under kursen är:

  • Vad kan registreras som varumärke?
  • Formell granskning
  • Särskiljningsförmåga
  • Vad finns det för övriga relativa hinder?
  • Hur söker man varumärkesskydd i andra länder?

Föreläsare

Samtliga pass hålls av erfarna varumärkesexperter som dagligen arbetar med dessa frågor – allt från ansökan till slutligt beviljade varumärken. Vi anser att det är viktigt att kunskaperna inte stannar vid teori och tolkning av lagtexter, utan att deltagarna ges inblick i den verkliga processen.