Gå till innehållet

Varumärkesskydd - Hur funkar det?

Varumärke Grund ger en bra allmänförståelse för de juridiska förutsättningarna för dig som jobbar såväl strategiskt som operativt inom området. 

Kursmål

Målet med kursen Varumärke Grund är att ge dig som jobbar med eller i nära anslutning till strategiskt eller operativt varumärkesarbete, en god grundförståelse för de juridiska förutsättningarna.

Målgrupp

Kursen riktas till alla de som av olika anledningar kommer i kontakt med varumärkesfrågor och behöver grundläggande kunskaper inom området. Det kan vara kommunikatörer, personal på marknadsavdelningar, reklambyråer, art directors, beslutsfattare, affärsstrateger, IP-administratörer, varumärkeshandläggare osv.

Kursbeskrivning

Överallt omges vi av varumärken i form av logotyper, produktnamn och unikt designade produkter, men få är bekanta med den bakomliggande varumärkesrätten. Detta kan leda till att man en dag möts av att en konkurrent åker snålskjuts på ens idéer utan att kunna göra någonting. I kursen tar våra varumärkesexperter upp varför det är en klok och billig investering att skydda och vårda sina varumärken samt hur man går bäst tillväga. En god förståelse för varumärkesrätten är nödvändig för att framgångsrikt arbeta med varumärken och i förlängningen få god utväxling på det egna marknadsarbetet.

Kursen är även en god grund för ytterligare fördjupning i ämnet genom vårt övriga kursutbud som på olika sätt hjälper dig att tjäna pengar på goda idéer.

Exempel på ämnen som tas upp under kursen är:

  • Vad kan registreras som varumärke?
  • Särskiljningsförmåga
  • Vad finns det för övriga relativa hinder?
  • Hur söker man varumärkesskydd i andra länder?

Föreläsare

Samtliga lektioner i kursen hålls av våra egna erfarna varumärkesexperter som dagligen arbetar med dessa frågor – allt från den första ansökan till slutligt beviljade varumärken i alla dess former. Vi anser att det är viktigt att kunskaperna inte stannar vid teori och tolkning av lagtexter, utan att deltagarna ges inblick i den verkliga processen.