Ejes – kunderna vallfärdar till skyddad choklad

Ejes Choklad är ett litet familjeföretag med egen tillverkning och butik. Den grundläggande affärsstrategin är att erbjuda kunderna exklusiv kvalitet och kärleksfull, personlig service. Att skydda sitt varumärke tänkte de inte på i första hand.

Med hemliga recept och medarbetarnas oerhört stort kunnande är Ejes Choklad helt beroende av den erfarenhet om chokladtillverkning som de har byggt upp genom åren – en stor investering som man hållit inom familjen i över 90 år. Det är bland annat på denna immateriella tillgång som företaget vilar. 

Samtal om praliner och geléhallon dygnet runt har flera generationer fått leva med och de över 100 hemliga pralinrecepten ligger förstås i säkert förvar i bankfack. Det handlar om företagshemligheter som ska säkras.

Strategiska val för framgång

Ejes strategi är att göra allt själva: de använder inte återförsäljare, har inga partners och vill inte expandera. De vill ha full koll på alla delarna i tillverkning och försäljning och vet att choklad av denna kvalitet är en extrem färskvara som kräver särskild hantering. De importerar råvaran från Belgien och använder inga onödiga tillsatser och mellanhänder. Chokladens kvalitet, smak och distribution köpslår de inte med.

Kunderna ska bli kungligt bemötta

Kunderna kan åka långt för sina pralinfavoriter och i butiken blir alla kungligt bemötta – företagets beskrivning för den service man är så stolt över. Det personliga och engagerade mötet med kunden står i centrum. Ejes är dessutom kunglig hovleverantör, vilket påtagligt har hjälp till att stärka deras varumärke genom åren.

Skydda varumärke: bättre sent än aldrig

På senare tid har konkurrensen på marknaden ökat och nya aktörer dykt upp i takt med konsumtionen. För bara drygt ett år sedan valde därför Ejes choklad att ansöka om ett nationellt varumärkesskydd efter över 90 år i branschen. Själva varumärket och dess registrering har man inte funderat på så mycket på tidigare. Dröjsmålet förklarar familjeföretaget med att de har känt sig stolta och trygga med verksamheten och i sina starka kundrelationer – och nöjde sig med det. Frågan om varumärke blev aktuell först när andra försökte snylta på namnet Ejes choklad.

Domänadress upptagen av skojare

Inte heller vad gäller adressen till Ejes webbplats var chokladfamiljen först ut med att registrera domännamnet. Kortadressen www.ejes.se var redan upptagen av en skojaktör som driver annonstrafik och gick därmed inte att använda. Webbadressen fick istället bli www.ejeschoklad.se, något de i slutändan ändå är mycket nöjda över. Den är tydlig och bra och i kombination med god sökordsoptimering hittar kunderna fram snabbt och lätt.

Intervjun gjordes 2014.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online