Mat o dryck | Varumärke

Ejes fyller choklad och varumärke med kvalitet

Ejes choklad är ett litet familjeföretag med egen tillverkning och butik. Att leverera choklad av högsta kvalitet är företagets affärsidé, och här lämnas inget åt slumpen. Varumärket har de lärt sig att vårda på köpet.

Ejes strategi är att göra allt själva: de använder inte återförsäljare, har inga partners och vill inte expandera. De vill ha full koll på alla delarna i tillverkning och försäljning.

- Varumärket är av stor betydelse, speciellt när det har en sådan lång och gedigen historia som vår, berättar Linda Ardebäck, ägare och VD.

Varumärkestvist i Japan

Idag är det självklart för Ejes att vårda sitt varumärke, men så har det inte alltid varit. När Ejes sålde sin choklad till ett företag i Japan var det företaget snabba med att inse värdet av Ejes varumärke, något som de inte hade tänkt på själva.

- Tyvärr var det ett företag i Japan som vi sålde våra produkter till under en kort period som varumärkesregistrerade Ejes där. Det var 2013 och första gången som vi levererade våra produkter utanför Sverige. Vi hade inte en tanke på varumärkesskydd utan var bara så uppspelta och stolta över att vår choklad skulle säljas på andra sidan jordklotet, berättar Linda.

Det var först när Ejes ännu en gång skulle leverera sina produkter till Japan 2018 som de upptäckte vad som hänt, och det var då det blev problem.

- 2018 blev vi kontaktade av ett nytt företag i Japan som ville sälja våra produkter. De meddelade att vi tyvärr inte kunde heta Ejes, för det var redan upptaget i Japan, men för oss är det så klart viktigt att Ejes är Ejes och inget annat, förklarar Linda.

Det blev en lång, tidskrävande och dyr process, men till slut vann Ejes över det japanska företaget, och fick rätt till sitt varumärke även i Japan.

- Ja, tänk vilken lärorik period det var. Vi fick ta in advokater och jurister både i Sverige och Japan. Efter många turer kom vi fram till en förlikning och vi kunde få tillbaka äganderätten till namnet Ejes. Det var riktigt häftigt att se vilket enormt kontaktnät och vilken kompetens som finns i Sverige när man väl behöver hjälp, berättar Linda.

Skyddat varumärke på global marknad

När hela den juridiska processen var klar fick Linda ett personligt brev från inköpschefen för all choklad och konfektyr i Japan som med stor respekt erbjöd Ejes sin hjälp, om de någon gång skulle komma att behöva den. Slutet gott, allting gott (bokstavligt talat). Och på köpet har Ejes med sig ett ännu starkare varumärkesskydd såväl internationellt som i Europa. Numera är det inte bara tillverkningen som de har full koll på, utan även varumärket.

­- Efter allt som hänt vill vi ha kontroll över vårt varumärke. Vi vill slippa strul vid eventuell försäljning av våra produkter i EU. Det betyder också att Ejes fått ett starkare varumärke och att vi har rätten att heta Ejes i hela EU. Även fast vi inte har några planer på att expandera just nu så känns det skönt att veta att det är vi som har kontrollen på både namn och varumärke, avslutar Linda.

Lindas tips till dig som ska göra affärer med andra länder

  • Lita på din magkänsla och våga ställa krav på köparen.
  • Låt inte glädjen, lyckoruset och stoltheten göra så att du går vilse. Se till att vara påläst och låt det få ta tid.
  • En bra och långsiktig relation med en ny kund görs inte på en dag.
  • Ta dig tid att kolla upp och sätta dig in i vad som händer vid en export, både vad gäller lagar, regler och inte minst kultur.
  • Ta hjälp av en varumärkesexpert, för det kan bli dyrt om man inte har koll.

Intervjun gjordes 2020.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online