Öhlins - produktutveckling av stötdämpare i världsklass

Öhlins stötdämpare har suttit på flera världsmästarcyklar inom motocross och banracing. Produktutveckling, ett hundratal patentansökningar och en medveten satsning på immateriella tillgångar har gett goda resultat.

Öhlins är ett välkänt företag för motorcyklister och racingfantaster. Företagets stötdämpare har suttit på flera världsmästarcyklar inom motocross och banracing, på senare år också på bilar. Grundaren och nuvarande majoritetsägaren Kenth Öhlin är en crossåkare som började hjälpa andra åkare med deras motorcyklar. Efter att ha utvecklat både avgassystem och motorer, och dessutom varit återförsäljare för motorcyklar, renodlade Kenth Öhlin verksamheten i början av 1980-talet för att därefter enbart hålla på med stötdämpare.

Produktutveckling och immaterialrätt går hand i hand

För ett högteknologiskt bolag som Öhlins är en medveten strategi för de immateriella tillgångarna en förutsättning för att få återbäring på de pengar man satsar på forskning och utveckling. Arnold Hovén, chefsingenjör på Öhlins, menar att arbetet med immateriella tillgångar och rättigheter måste vara en del av produktutvecklingen. På så vis skapar man inte bara produkter utifrån de anställdas kunskap, utan förhindrar också att andra försöker tjäna pengar på att kopiera det man utvecklat. Eftersom imitatören inte har några utvecklingskostnader som måste täckas skulle det inte gå att konkurrera i sådant läge, och i fordonsindustrin är det stora summor det handlar om då utvecklingstiderna är så långa. "Vi har hamnat i en del tvister och med hjälp av våra patent har vi kunna försvarat oss", berättar Arnold Hovén.

Patent, affärsstrategier och framtida utmaningar

1984 sökte Öhlins sitt första patent som sedan dess har blivit ett hundratal ansökningar. Under de år Yamaha var storägare byggde man upp en god kompetens inom patent, vilket varit till stor nytta. Idag tar man hjälp av ett patentombud. Även varumärken och mönsterskydd är viktiga rättigheter som Öhlins jobbar med. Öhlins har också samarbeten med leverantörer och distributörer, så avtal är en viktig del av affärsstrategin.

Idag är den stora utmaningen för Öhlins att hålla konkurrenskraftiga priser. "Efter kvalitet och prestanda är det priserna vi konkurrerar med", menar Arnold Hovén. Han förtydligar: "För att lyckas med det erbjuder vi bland annat priser som varierar beroende på hur mycket man beställer."

Och Öhlins kvalitetsprodukter går hem hos förarna. En tidig affärsstrategi som gäller än idag är att de tävlingsförare som vill använda Öhlins stötdämpare måste betala för dem. Företaget har alltså ingen sponsring med gratis produkter och service, men däremot en mängd samarbeten med framgångsrika racingstall. Öhlins verkar ha hittat ett vinnande koncept och kör vidare mot framtida utmaningar.

Intervjun gjordes 2012.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online