Swedish Hasbeens - nytänkande och retro i en träsko

Swedish Hasbeens låter sig inspireras av nostalgi och historien samtidigt som man vill innovera och utmana gängse föreställningar. Att göra retro saker på nytt sätt och bryta vedertagna mönster är hemligheten bakom deras framgångar, menar grundaren Emy Blixt. 

Hon vill göra träsandaler på höga klackar som utmanar och inspirerar modevärlden med sina naturliga träbottnar, färgstarka läderremmar och utvalda spännen. Idag säljs träskorna på över 50 marknader i världen. "Vi är ett svenskt modemärke som gör högklackade retroinspirerade naturliga träskosandaler", förklarar Emy.

Nostalgi och föredettingar

Namnet och det registrerade varumärket Swedish Hasbeens syftar på "föredettingar" och den tradition av trätoffelsmode vi hade i Sverige på 70-talet, då träskor var fashion. Företagets grundkoncept är att samarbeta med kreativa och roliga modebutiker runt om i världen. Skorna står för hantverk, stil och miljö i en unik blandning och resultatet är en ovanligt "lagom" sko. "Balansen och mixen mellan det snygga, vardagsnära, sexiga och komfortabla är det som utmärker sandalerna och har gjort dem så efterfrågade av kvinnor i alla åldrar. Många kunder uttrycker att de i träskorna kan kombinera sina olika roller i livet på ett balanserat sätt", menar Emy. Träskorna knyter an till bondetraditionens arbetarsko samtidigt som de i ny tappning får en elegans som utmanar vår syn på träskon som objekt. Träsandalerna passar bra både till kjol, byxor, vardags- eller festkläder.

Designprocessen och hantverket

Emy Blixt designar själv alla träsandaler och hämtar inspiration från 70-talets modeller. Hon arbetar tillsammans med skomodellörer i Italien och provar sig fram i papp och läder. Höga klackar av hela träbottnar skärs i ett enda stycke trä och är autentiska det gamla originalet från 70-talet. Remmar och läder skärs ut med stansknivar, blöts, lästas och torkas i en långsam process enligt den gamla svenska tekniken. Swedish Hasbeens arbetar uteslutande med läder som garvats med vegetabiliska oljor. Träet på de högsta klackarna har torkat i upp till sex månader. Designprocessen är en lek med att bryta tabun och invanda föreställningar för vad som är en träsko och sker i nära samarbete med hantverket.

Vår innovativa förmåga är vårt skydd

Företagets grundprincip är att föra in något nytt på marknaden, som inte finns. "Jag är liberal i fråga om kopiering och lägger inte kraft på att jaga andra. Är man med i leken får man leken tåla. Att vara bäst och springa snabbast känns viktigare. Jag får min energi av innovation och att differentiera mig med den kreativitet och kvalitet vi kan tillföra. Gud, vad bra att världen är relativt fri på så sätt", slår Emy fast. Swedish Hasbeens arbetar efter de premisserna och så har man byggt företaget. "När jag startade mitt företag återlanserade jag en toffel som tillverkades på 70-talet. Hantverket i Sverige hade inte dött ut men stora delar hade förändrats i kampen om att bli billigare och effektivare och jag fick starta upp en nyproduktion med allt vad det innebär kring underleverantörer och fabrikanter. Då ställde jag mig förstås frågan om det var tillåtet för mig att återlansera en gammal modell", fortsätter Emy. "Det är bra att vi låter oss inspireras av varandra för det för utvecklingen framåt", säger Emy.

Domännamn, varumärke och designskydd

När företaget stod inför en storlansering i USA väcktes frågan om domännamnet hasbeens.com. I USA fanns en klubb för pensionerade Disney-medarbetare som registrerat domänen. I gott samarbete med klubben köpte man domännamnet för att sedan gå vidare och registrera sitt varumärke i USA. Idag har man registrerat varumärket på alla viktiga marknader och även designskyddat det lilla klistermärket som finns i varje toffel. Klistermärket fungerar som en äkthetssymbol och garantistämpel.

Samarbeten och avtal

Företaget säljer sina sandaler på över 50 marknader via agenter, distributörer och online. 2011 gjordes ett designsamarbete med HM. Skorna såldes i 50 av HM:s flagship stores runt om i världen. Hälften av all försäljning sker i USA. "Mycket avtal blir det och det är extra viktigt när det gäller USA. Kundens efterfrågan är inspirerande att förhålla sig till, både som entreprenör och kreatör", säger Emy.

Intervjun gjordes 2014.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online