Ett fyrkantigt hotellrum som hänger i träden. Det är mörkt och norrsken ute. Det lyser från fönstren i hotellrummet.
Foto: John Butlin

Treehotel – med rötterna i ett starkt varumärke

Ett unikt koncept, modet att göra något annorlunda och framförallt ett gediget varumärkesarbete – det är nyckeln till framgången för Treehotel.

Treehotels affärsidé är att erbjuda sina gäster en unik hotellupplevelse. Hotellrummen – som alla skiljer sig åt – är placerade uppe i träden, mitt ute i den storslagna, norrländska naturen. Redan från start insåg grundarna, Kent och Britta Lindvall, värdet av att ta hand om sitt varumärke, något som skulle visa sig få stor betydelse för utvecklingen av företaget.

- Idag är vi en ikon på den internationella marknaden när det gäller internationell turism och varumärkesskyddet är grunden till det, berättar Kent.

Företaget har utvecklats snabbt med fler bokningar och större intresse och omsättning för varje år som går.

- Det är många som vill synas, och förknippas med vårt varumärke, därför är vi noga med vilka vi samarbetar med internationellt. Många reseförsäljare vill ha oss i sitt utbud, eftersom vårt varumärke ger dem en kvalitetsstämpel, men vi säger nej till vissa, berättar Kent.

En ombudsfirma sköter om varumärkesregistreringarna, och bevakar dem så att de förnyas var tionde år. Men värdet i varumärket bygger de själva upp genom ett strategiskt och långsiktigt arbete.

En äkta upplevelse som laddar varumärket

Hur gör man då för att fylla sitt varumärke med sanna värden? Kent tror att nyckeln för Treehotel är en världsunik och innovativ produkt, tillsammans med modet att våga gå sin egen väg.

- Ska du få människor att resa till din plats på jorden måste du göra något annorlunda. Du måste också ha en äkthet i det du levererar och bjuda på ett gott värdskap. Trädkojorna gör att kunderna vill komma hit och värdskapet gör att de vill komma tillbaka, förklarar han.

Arkitektur och design skapar kvalitet

En annan viktig framgångsfaktor är samarbetet med välkända arkitekter och designers.

- När våra anlitade arkitekter ritar ett objekt har vi ett skydd i avtalet med arkitekten. De får inte göra samma rum på någon annan plats utan vårt godkännande. Varje byggnad blir ett unikt objekt tillsammans med en utvald arkitekt.

Att samarbeta med en välkänd arkitekt har fler fördelar.

- Det finns en styrka i att arbeta med välkända arkitekter. Både de och vi är intresserade av att skydda våra objekt.

Populär produkt kopieras

Treehotel är välkända, och har ett gott rykte internationellt.

- Att representera ett varumärke som Treehotel öppnar upp många dörrar på den internationella marknaden. De flesta i branschen känner till oss och många har hört positiva saker och tycker det är spännande. Det gör att det går mycket lättare att starta samarbeten än vad det annars skulle göra. Vårt varumärke är helt klart en stor fördel för oss och vårt företag, menar Kent.

Men med framgången kommer också en baksida. Nämligen den att andra gärna vill åka snålskjuts på välkända och omtyckta varumärken.

- Det är några som har försökt. I Finland var det ett företag som snodde varumärket Treehotel rakt av. Men när våra jurister tog kontakt med dem backade de snabbt. Min erfarenhet är att det i Europa räcker med att ta kontakt med företaget i fråga. Vi har aldrig behövt ta något ärende till domstol, berättar Kent.

Varumärket borgar för en ljus framtid

Kent ser med tillförsikt på framtiden.

- Vi märker att i tider när det skakar på den internationella marknaden är betydelsen av ett välkänt och välvårdat varumärke väldigt stor.

Blir det någon utbyggnad då? Kanske ett jättekomplex med kojor i skogen?

- Så småningom ska vi väl kanske bygga till något rum, men vi kommer inte att bygga ett stort hotellkomplex. Det passar inte vårt unika koncept, avslutar Kent, och befäster därmed återigen vikten av att ha en strategi och ett tydligt värde att fylla sitt varumärke med.

Intervjun gjordes 2020.

Testa ditt företag

I testet får du hjälp att hitta dina immateriella tillgångar:

Testa ditt företag

PRV-skolan online för dig som vill veta mer

Vad behövs för att jag ska få ett varumärkes- eller designskydd? Vad innebär det att ha ett patent? Och vad krävs för att något ska ha upphovsrätt? I PRV-skolan får du kunskap om immateriella tillgångar och rättigheter, tillsammans med intressanta exempel från verkligheten

Till PRV-skolan online