Tre killar tar en selfie framför en fiskstaty i Singapore.
Leo Wognum, Axel Sandstedt & Jad Tawbi på Olympic E-Sports Week, 2023

Första pris till Nasal Nomad!

Tre begåvade spelutvecklare är i början av sin karriär - Axel Sandstedt, Jad Tawbi and Leo Wognum. Trion vann första pris för sitt spel Nasal Nomad: Sniffer´s Delight i den stora internationella e-sporttävlingen Lv. 99 Game Jam 2023.

Trion som går under namnet Tiny Nomads, möttes på kandidatprogrammet i speldesign på campus Gotland vid Uppsala universitet. Där började deras samarbete i olika studieprojekt. Med olika inriktning och kompetens inom bland annat design, programmering, 3D, musik och animation insåg de snabbt att de kompletterade varandra bra och trivdes ihop. ”Vi har kul med att experimentera med fåniga och absurda idéer. Om inte vi skrattar när vi utvecklar våra spel, resonerar vi att våra spelare inte kommer göra det heller”, säger Axel.

I tävlingen ”Lv. 99 Game Jam” gjorde trion ett fullt fungerande spel på 9 dagar på temat ”Take a deep breath”. Inför en jury med domare och 350 medlemmar ur den internationella spelcommunityn pitchade de spelidén på scen i juni i Singapore och vann första pris i konkurrens med över 340 tävlingsbidrag från hela världen.
Tävlingen gav dem en unik och ovärderlig möjlighet att få visa och presentera sina talanger för en internationell spelindustri och knyta kontakter med ledande spelbolag, finansiärer och förläggare på en global arena.

En illustration på rosa näsor
Det vinnande spelet "Sniffers Delight"

Nu efter tävlingen fortsätter det fördjupade arbetet med att vidareutveckla spelet och förfina utförandet. Trion skissar även på sin företagsmodell och tänker sig sin studio i en företagsgynnsam miljö, i nära kontakt med den asiatiska spelmarknaden. Framtiden får visa var i världen de startar upp sin studio och en hand har sträckts ut till en inkubator som kan hjälpa dem med praktiska råd och affärsmässiga överväganden, inte minst kring hur de ska hantera sina immateriella tillgångar på ett strategiskt sätt.

Hur tänker trion kring sina immateriella tillgångar?

När det gäller frågor om upphovsrätt och inte göra intrång på andras rättighet har trion hög medvetenhet. ”I princip skapar vi allt själva - design, kod och även musik. Till 99 procent är allt innehåll vårt eget”, berättar Leo.

Varumärke, design och patent är immaterialrätter som trion kan behöva lära sig mer om. Likaså hur de ska tänka kring sina immateriella tillgångar i stort, den strategiska kartan.
Att bygga förtroende och knyta kontakter är något trion återkommer till i samtalet. Förtroende och tillit behövs i den kreativa processen med andra, i erfarenhetsutbyte och i affärsuppgörelser. Ett grundmurat förtroende är en viktig immateriell tillgång som behövs för att ta sig fram i branschen.

Spelcommunityn är internationell, specialiserad och sammanknuten. Med talang och goda vitsord ges möjlighet att visa sin spelidé och knyta nya kontakter. Visst är det riskfyllt och det bygger på tillit, men det finns mer att vinna än förlora, resonerar trion.
Alla spelutvecklare får tidigt i sin karriär underteckna sekretessavtal (NDAs) i olika sammanhang, något som är vanligt vid besök i studior eller då man tar del av ett nytt spel i utveckling. ”Att underteckna ett sekretessavtal betraktas som en symbolhandling av ömsesidig respekt för det kreativa arbetet och upphovsrätten, men har förstås också giltig legal kraft”, säger Jad.

Lycka till!

Läs mer här: 

tinygnomads | Instagram | Linktree

Nasal Nomad: Sniffer's Delight by Stedtos, Jad the Berry, Wognum (itch.io)

Intervjun gjordes 2024