Pojke bakifrån med hörlurar framför en skärm
Bild: Artgrid, Maks Art

Licenser i spelproduktion

Var noga med att du har rättigheterna till allt material i ditt spel när det är dags för lansering.

Det är vanligt att spelutvecklare lånar bilder, ljud eller typografi från andra under arbetet med en prototyp. Om du har gjort det måste du vara noga med att ta bort dessa när spelet ska lanseras.

Det är viktigt att du är medveten om immaterialrätten under hela produktionen av ditt spel. Att använda någon annans material utan att ha rätt till det kan stå dig dyrt.

Om du vill använda dig av någon annans upphovsrätt eller varumärke i ditt spel kan du hantera detta med hjälp av ett licensavtal. Det är ett avtal kring en immateriell tillgång och hur den får användas.

Att tänka på när du sluter ett licensavtal:

  • Identifiera vilka rättigheter som finns. Har den person du ska samarbeta med, eller den vars varumärke du vill använda i ditt spel, registrerat sina rättigheter? Även om de inte är gjort betyder det ändå inte att det är fritt fram. Till exempel kan ett varumärke vara inarbetat, det vill säga känt i den potentiella målgruppen.
  • Vem äger rättigheten? Det är viktigt att ingå avtal med den aktör som verkligen äger rättigheten. Observera att ibland finns det fler ägare till en rättighet och samtliga behöver vara del av avtalet.
  • Avtal kan vara bra även om det inte finns någon registrering i grunden.

 

Uppdaterad 2024-02-13