En närbild på ett ansikte som ska förställa en älva
Bild: PRV

Spelutveckling och immateriella tillgångar

Här hjälper vi dig som spelutvecklare att skapa värde ur dina immateriella tillgångar.

På den internationella arenan finns många aktörer som du vill samverka med, till exempel förläggare, studios, fristående spelutvecklare och finansiärer. Tydlighet kring ägandeskap och licenser för de immateriella tillgångar som ligger till grund för samverkan och affär är en förutsättning för ett bra samarbete. Om du säkrar dina egna tillgångar så långt det är möjligt, skapas tillit och trygghet i samarbeten, både för dig och dina partners.

Har du säkrat dina immateriella tillgångar med hjälp av immaterialrätt eller andra tillämpliga verktyg när du introducerar ditt spel på marknaden, kan du bygga ditt varumärke och utveckla din studio, ditt spel och din affär i mer lugn och ro.

Registrera ditt varumärke

Registreraditt varumärke på dina tilltänkta marknader innan du börjar bygga ditt varumärke. Registreringen innebär att du får ensamrätt till varumärket och kan hindra andra från att använda det.

Registrera varumärke

Ta hand om din upphovsrätt

Som spelutvecklare blir du upphovsrättsinnehavare automatiskt. Det finns sätt att säkra och hävda din upphovsrätt i samarbeten.

Upphovsrätt

Skriv sekretessavtal

Sekretessavtal behövs när du berättar om din spelidé innan den har nått marknaden. Många finansiärer vill inte skriva på NDA och då behöver man pitcha utan att det finns en NDA, vilket innebär att man ska vara noga med att inte avslöja/visa för mycket.

Sekretessavtal

Gör en strategi för dina immateriella tillgångar

Immateriella tillgångar som spelkoncept, företagshemligheter, know-how, samarbeten, avtal, varumärke, upphovsrätt, design och patent kan du inte ta på. Ändå är de högst påtagliga och kan generera höga värden.

Immaterialrättsstrategi

Förläggarna har en särskild roll

Förläggarna är viktiga i spelbranschen. De både ger ut och marknadsför spel och investerar i projekt och spelutvecklare.

Förläggarnas roll

Låt dig inspireras av andra spelutvecklare

Intervjuer av kunniga och erfarna spelutvecklare

 

Illustration: Above the mist av Louise Meijer.

Uppdaterad 2024-02-13