Medarbetare berättar

Här kan du läsa vad några av våra medarbetare säger om sina yrken och sin roll på PRV.

Vera Håkansson, patentingenjör

Vera började arbeta på PRV direkt efter studierna i medicinsk teknik och teknisk fysik vid KTH. 

Teknik och språk

När jag såg annonsen om att PRV sökte patentingenjörer tyckte jag att den passade väldigt bra in på mig. Det lät spännande att få arbeta med nya uppfinningar. Jag såg det som en stor fördel att det inte var en renodlat teknisk tjänst utan att man även får arbeta med olika språk. Det passar mig som alltid har gillat språk.

Porträtt på Vera
Vera Håkansson arbetar som patentingenjör på PRV

Sammanhållning utöver det vanliga

Första tiden på PRV var väldigt bra. Alla var så trevliga, snälla och hjälpsamma, och så har det fortsatt. Den goda stämningen är något som jag upplever sticker ut jämfört med andra arbetsplatser. Sammanhållningen är verkligen något utöver det vanliga.

Självständigt arbete

En vanlig dag lägger jag mycket tid på att granska ansökningar. Det är spännande för det innebär att jag får se väldigt många olika typer av teknik. Rent praktiskt innebär arbetet mycket informationssamlande, och analyserande. Jag söker i olika databaser, och går igenom andra patentdokument. Det gäller att förstå både tekniken, och ordens betydelse. Arbetet är väldigt självständigt. Jag har möjlighet att lägga upp det som jag vill, och att fatta mina egna beslut. Det är jag själv som är ansvarig för det jag gör. Det uppskattar jag!

Många möjligheter

Nu är jag handledare åt en nyanställd kollega för första gången. Det känns väldigt kul. Det känns också bra att veta att det framöver finns flera olika möjligheter att utvecklas och prova nya saker utan att byta arbetsgivare. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att arbeta som granskningsexpert eller patentexpert.

Andreas Östlund, varumärkeshandläggare

Andreas Östlund sitter och pratar med en kollega vid ett arbetsbord.
Andreas Östlund arbetar som varumärkeshandläggare. Här i samtal med kollegan Alia Ibrahim. Foto: Casper Hedberg

Andreas har en bakgrund som översättare. Han har även arbetat som utbildare i svenska och skrivande på till exempel Ericsson, Skatteverket och USA:s ambassad. När PRV sökte varumärkeshandläggare tyckte han att kraven i annonsen överensstämde med hans egen profil. Så här berättar Andreas om sitt arbete.

Påverka det egna arbetet

Rollen som varumärkeshandläggare är bred och jag upplever stor möjlighet att själv påverka mitt arbete. Handläggning av ärenden är en naturlig del av vardagen men i dagsläget arbetar jag parallellt med andra uppgifter. Jag arbetar till exempel med det vi kallar varumärkesklassning och där har jag även har vissa internationella uppdrag.

Det bästa är utvecklingsmöjligheterna

Det bästa med att arbeta på PRV är utvecklingsmöjligheterna. Jag uppskattar att ha möjligheten att styra min egen tid och i ganska stor utsträckning själv påverka mina arbetsuppgifter. Dessutom tycker jag att det är roligt och utvecklande att ha möjlighet att delta i internationella sammanhang.

Tina Bylund, kundsupporten

Tina bylund sitter vid ett skrivbord med headset runt halsen.
Tina Bylund arbetar i kundsupporten på PRV. Foto: Yvonne Ekholm

I kundsupporten får vi kontakt med företagare och innovatörer. De ställer många olika frågor om varumärke, design, patent och upphovsrätt utifrån sin affärsverksamhet. Tina Bylund älskar kundservice och tycker att immaterialrätten är spännande och intressant. Det finns ständigt något nytt att lära. Frågorna är komplexa och kunderna ringer för att få tydliga svar eller längre förklaringar.

Varierat och omväxlande arbete

Tina har jobbat länge inom kundservice i privat sektor och har en gedigen erfarenhet. Man behöver vara trygg i rollen för att trivas med jobbet. På PRV kan jag utvecklas och får möjlighet att inhämta all den kunskap jag behöver, berättar Tina. I kundsupporten svarar vi på frågor inom alla våra områden, vilket gör att variationen och omväxlingen i arbetsuppgifter är stor. I ett samtal kan man prata om varumärken för att i nästa informera om design eller upphovsrätt.

Teamet är en viktig framgångsfaktor

I kundsupporten arbetar vi i ett tydligt team där laganda, kamratskap, serviceanda och hjälpsamhet är viktiga framgångsfaktorer för nöjda kunder och trivsel på jobbet. Jag känner att vi har en viktig uppgift i kundsupporten och att jag får vara med och bidra till att göra företagare och innovatörer starka och mer konkurrenskraftiga, säger Tina.