Miljövänlig blöja
Miljövänlig blöja, Nature Babycare Foto: Peter Häll, Tekniska museet (CC BY 4.0)

Marlene Sandberg - Miljöblöjan

Marlene Sandberg fick sig en tankeställare när hon var mammaledig på 1990-talet och hörde hur stort sopberget blev av alla blöjor, som dessutom inte var nedbrytningsbara. Hon bestämde sig då för att göra något konkret: hon skulle uppfinna en miljövänlig blöja.

1999 lanserades Nature Babycare-blöjan som till en början sålde bra, men snart kom problemen. De stora blöjföretagen hotade med stämningar och satte sina säljare på att få bort produkten från butikshyllorna, det var nya besvärligheter varje dag.

Dödsstöten blev ett blöjtest som inte hade varit till naturblöjans fördel, enligt Marlene. De som utförde testet gav henne delvis rätt och gjorde ett kompletterande test med bättre resultat. "Men då var jag redan ute och död på den svenska marknaden", säger Marlene. "Sverker Olofsson hade ju kastat blöjan i sin berömda soptunna."

Alla rådde henne att lägga ner, men Marlene reste istället till England tillsammans med en kollega där de höll en fantastiskt lyckad presentation hos den brittiska varuhuskedjan Sainsbury. Med hjälp av dem lyckades de nylansera sig. Samma produkt som sågades i Sverige fick nu bra betyg utomlands, vann flera priser och såldes i sju länder.

Företaget omsätter idag drygt 200 miljoner kronor och Marlene har fått stor uppmärksamhet i många stora ekonomiska tidningar. Hennes företag säljer även våtservetter och andra babyprodukter i butiker och nätbutiker i Europa, Asien, Nordamerika samt i Sverige.

Miljöblöjan har dessutom fått en rad utmärkelser som Good Environment Choice Sverige, Green Award for Outstanding Product 2009 USA, TIPS Highly Commended Award 2009 UK och Best Disposable Diaper UK 2007-2008 m fl.

Tillsammans med Sten Björnberg har Marlene Sandberg beviljats patent för sin blöja.

Patentnummer SE 521664 från år 2003:

Absorberande hygienartikel med ett vätskeabsorberande skikt på baksidesskiktets yttersida

Källa

Tekniska museet (extern webbplats)