Handel med andra länder

För dig som vill lansera ditt företag eller din produkt i ett annat land har vi samlat tips och råd om vad som är bra att tänka på när det gäller dina immateriella tillgångar.

Strategi och avtal för export

Det viktigt att du kartlägger ditt företags immateriella tillgångar, beskriver hur de ska användas och skyddas på en internationell marknad. Det påverkar din affärsstrategi. Fundera också på vilka avtal du behöver.

Gör en strategi

Skriv avtal

I vilka länder ska jag söka skydd?

Du bör söka skydd för din patent, varumärke och design i de länder där du är verksam, till exempel genom tillverkning eller försäljning av din produkt.

Säljer du till andra länder måste du kontrollera att ett liknande varumärke och en liknande design inte är registrerat av någon annan där. Om du inte gör det riskerar du att begå varumärkesintrång.

Sök skydd i andra länder

Digital marknad är internationell marknad

Den webbplats där du marknadsför ditt företag, dina varor eller tjänster är åtkomlig globalt. Har du information på andra språk, till exempel engelska, kommer webbplatsen att hittas av söktjänster och exponeras i många andra länder. Därmed finns du på marknader utomlands där du kan behöva skydda ditt varumärke och din design.

Tänk också på att det du utformar digitalt kan behöva skyddas som en design, till exempel en webb eller en e-tjänst.

Piratkopiering

Piratkopiering kan drabba alla företag som producerar och säljer varor. I förebyggande syfte bör du lämna in en "ansökan om ingripande" till Tullverket, då kan tullen lättare identifiera och stoppa misstänkta piratkopior.

Skydda ditt företag från piratkopiering

Kostnadsfri internationell rådgivning 

EU-kommissionen har tagit initiativ till IPR Helpdesk som är internationella rådgivarorganisationer för små och medelstora företag i EU. De ger dig kostnadsfria råd om hur du kan skydda och bevaka sina immateriella rättigheter på världens olika marknader.

Internationell rådgivning

Det finns fler saker att tänka på när du startar företag

Till exempel ska du välja namn på ditt företag, din vara eller tjänst med omsorg, så det fungerar i de språkområden där du vill vara verksam

Mer information för dig som är företagare